Algemene projectomschrijving
NEXT Delft is een nieuw gebouw waar scale-up bedrijven terecht kunnen voor kantoorruimte. Deze bedrijven kunnen in het moderne gebouw groeien en ontwikkelen. Er is ruimte voor het testen van nieuwe technieken en het ontwikkelen van prototypen. De eerste fase van 10.000 m² makerspace en kantoorruimte is gerealiseerd als een zelfstandig complex. Er zijn slimme voorzieningen in het ontwerp opgenomen om het gebouw uit te kunnen breiden met nog eens 10.000 m² vloeroppervlak.
Het gebouw bestaat uit vier bouwlagen, waarvan de begane grond door middel van een hogere toelaatbare vloerbelasting en een hogere verdiepingshoogte extra mogelijkheden biedt voor de maker-space. Kleinschalige productie en innovatief onderzoek zijn ook mogelijk op de eerste verdieping van het gebouw, terwijl de bovenste twee verdiepingen een kantoorfunctie hebben. In het centraal gelegen atrium is ruimte voor ontmoeting. Blikvanger hier is de hout- met staal onderspannen kapconstructie, ingevuld met een transparant luchtkussendak.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
De constructie van het gebouw bestaat uit een stalen hoofddraagconstructie. Door goed gekozen posities van de draaglijnen rondom het atrium, met een regelmatig kolompatroon, zijn logische en vrij indeelbare plattegronden ontstaan.
De verdiepingsvloeren bestaan uit kanaalplaatvloeren voorzien van een druklaag en worden gedragen door stalen liggers onder de vloer. Daar waar het voor het integrale ontwerp een meerwaarde heeft gebracht, zijn de liggers in de vloerhoogte geïntegreerd.
De stabiliteit van het gebouw wordt verzorgd door stalen windverbanden in combinatie met de vloerschijven. De windverbanden zijn gepositioneerd op gunstige plaatsen op de plattegrond, bijvoorbeeld bij de trappenhuizen. Bij de dimensionering van de windverbanden is rekening gehouden met een toekomstige uitbreiding van het plan.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Het atrium is dé centrale ontmoetingsplek van NEXT. Een royale tribunetrap verbindt de begane grond met de eerste verdieping van het atrium. Vanaf het eerste-verdiepingsniveau loopt de publieke route door en mondt uit in een bordes met aanlandplekken op de tweede verdieping. In het atrium zijn twee balkons met overlegplekken gehangen.
Het gebouw is volledig modulair ontwerpen met in twee richtingen een stramienmaat van 5,4 m. In de gevel is de stramienmaat en het constructief grid voor de kolommen gehalveerd tot 2,7 m. Hierdoor kan op iedere 2,7 m een wand op de gevel aansluiten en kunnen de gevelelementen horizontaal overspannen van kolom naar kolom.
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
Opvallend aan het constructief ontwerp is het dak van het atrium. In het ontwerp is gezocht naar een lichte duurzame constructie die ook financieel efficiënt is. Deze zoektocht heeft geleid tot een onderspannen houten ligger die een luchtkussendak draagt. De houten ligger wordt op spanning gebracht middels een stalen constructie bestaande uit kleine stalen kokers en kabels.
Een ander opvallend detail zijn de overlegplekken uitkragend aan verdiepingsvloeren. Door de willekeurige positie lijken deze te zweven in het atrium. Constructief is dit gerealiseerd door stalen liggers tussen de verdiepingsvloeren te plaatsen die uitkragen over de draaglijn. Door de liggers binnen de hoogte van de verdiepingsvloer te passen, is de illusie gewekt dat niet de staalconstructie maar de vloer dit overstek verzorgd.
Bijzondere aspecten uitvoering
Door de hogere vloerbelasting konden de begane grondvloer en de verdiepingsvloeren in de bouwfase gebruikt worden voor tijdelijke opslag en het ondersteunen van bovenliggende te maken elementen.
Door de staal-houtconstructie vooraf samen te stellen en in een geheel op de plaats te hijsen, is het dak snel en veilig gerealiseerd.
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk
De begane grond biedt ruimte voor makerspaces: werkplaatsen waarin huurders prototypes kunnen ontwikkelen. Vanwege het kunnen plaatsen van grote machines heeft de begane grond extra vrije hoogte en is er een hoge vloerbelasting mogelijk.