Algemene projectomschrijving
De modulaire parkeergarage bestaat uit drie parkeerlagen en levert een totale capaciteit van 591 parkeerplaatsen. De gevel met de verticaal gedraaide aluminium strips is nog niet eerder gerealiseerd in Nederland.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
De hoofddraagconstructie van de parkeergarage bestaat uit een geschoorde staalconstructie opgebouwd uit liggers (IPE-profielen, S355, HE-profielen, S355 en koker, S275) en ranke kokerkolommen (HE-profielen, S355 en koker, S275). De dekvloer en hellingbanen worden uitgevoerd als staalplaat-betonvloeren, die ook als kipsteun fungeren voor de stalen liggers. De vloer krijgt een afschot van minimaal 16 mm/m1 vanuit de staalconstructie, met hoogste punt op as B. Langs de vloerranden bij de gevels in as A, C en D komen afvoerputten.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
De gevel is opgebouwd uit prefab gevelelementen die bestaan uit een boven- en onderprofiel. Tegen de profielen zijn verticale aluminium strips gemonteerd. Deze zijn aan de onderzijde onder een hoek geplaatst en torderen over de verdiepinghoogte wat zorgt voor een visueel effect van dynamiek en diepte in het gevelvlak. De gevelelementen zijn gecombineerd met een grote groengevel. Doordat de hellingbanen in de parkeergarage aan de spoorzijde zijn gesitueerd ontstaat er een extra dynamische gevel. De positie komt enerzijds voort uit een optimale parkeerlogistiek, anderzijds worden de vorm en de richting van de hellingbanen ingezet als architectonisch element om aan te sluiten bij de dynamiek van de spoorlijn.
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
De modulaire parkeergarage bestaat uit een staalconstructie met ranke kolommen en liggers met staalplaat-betonvloeren. De onderkant van de staalplaat-betonvloer heeft een lichte kleur waardoor de binnenzijde van de nieuwe parkeergarage een heldere en vriendelijke uitstraling heeft. Omdat de vloeren in het werk gestort zijn, is er een naadloze vloer ontstaan zonder het effect van hinderlijke stuitnaden. Door fire safety engineering is voorkomen dat de staalconstructie brandwerend bekleed zou moeten worden. De staaltemperaturen zijn berekend en gecontroleerd op een autobrandscenario.
Bijzondere aspecten uitvoering
De parkeergarage is zodanig ontworpen en gebouwd dat er in de toekomst eventueel nog een extra vierde parkeerlaag aan toegevoegd kan worden.
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk
De parkeergarage is gerealiseerd met een slanke staalconstructie. Door te kiezen voor eenrichtingsverkeer en schuine parkeervakken, kunnen gebruikers gemakkelijk hun auto parkeren zonder de aanwezigheid van kruisende verkeersstromen. De eenduidige bewegwijzering en de overzichtelijke parkeervloeren zullen er verder voor zorgen dat er geen onnodige verkeersbewegingen in de parkeergarage plaatsvinden. Dit heeft geresulteerd in een betere luchtkwaliteit en een gebruiksvriendelijke parkeergarage. Door de keuze voor thermisch verzinkt staal en een lichte kleur aan de onderkant van de staalplaat-betonvloer heeft de binnenzijde van de nieuwe parkeergarage een heldere en vriendelijke uitstraling.