Skip to main content
mouse

P3 Eindhoven Airport

Eindhoven

P3 is een parkeergarage die aan zijn 3e leven begint op parkeerterrein P3 van Eindhoven Airport. Een prachtig voorbeeld van circulaire bouw, doordat deze parkeergarage haar tweede leven diende als parkeergarage op Strijp-S in Eindhoven en daarvoor functioneerde als parkeergarage van een ziekenhuis in Nieuwegein.

Projectgegevens

Locatie Luchthavenweg 25, Eindhoven
Opdracht Eindhoven Airport N.V., Eindhoven
Architectuur Vissers & Roelands architecten & ingenieurs, Veldhoven
Constructief Ontwerp Verhoeven Leenders B.V., Volkel
Uitvoering EZPark BV, Eindhoven
Staalconstructie Hesta B.V. Eindhoven

Algemene projectomschrijving

  • Om de parkeerproblematiek op piekmomenten op te kunnen vangen is op het parkeerterrein P3 van Eindhoven Airport een bovengrondse meerlaagse parkeergarage gerealiseerd. Het betreft geen nieuwbouw maar een volledig remontabele parkeergarage die zijn derde leven vervuld! Een unicum in Nederland en prachtig voorbeeld van circulariteit. 
  • In 2007 is de garage oorspronkelijk ontworpen als tijdelijke uitbreiding voor een bestaande parkeervoorziening bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Na een relatief korte periode is het gebouw in 2009 verhuisd naar Strijp-S en opnieuw opgebouwd naast het Klokgebouw in Eindhoven. Vervolgens maakt de parkeergarage in 2020 plaats voor nieuwe ontwikkelingen en de onderdelen worden opgeslagen in Amersfoort. In 2023 wordt de nieuwe bestemming bekend, namelijk het parkeerterrein P3 van Eindhoven Airport. De parkeergarage krijgt een bekende buurman: P4 is eveneens een door ons ontworpen / ontwikkeld en gerealiseerde parkeergarage.   
  • Met de nieuwe, gebruikte parkeergarage komen er netto zo’n 375 parkeerplekken bij. De garage heeft er meer, maar wordt gebouwd op de plek waarop tot voor kort nog parkeerplekken in de open lucht waren. 

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

  • Voordat de P-garage in 2020 gedemonteerd werd, is er een conditie-meting uitgevoerd conform NEN2767. Zodoende kon men ruim van tevoren de gebreken inventariseren, zodat bij de wederopbouw er geen verrassingen aan het licht zouden komen. Daardoor kon de montage binnen de krappe bouwtijd gerealiseerd worden, zodat de overlast en de tijdelijke reductie in het aantal parkeerplaatsen tot een minimum beperkt bleef. 
  • Ook kwam tijdens de conditie-meting naar voren, dat de vloerplaten van de hellingbaan (die bij de vorige verhuizing nog toegevoegd was), niet meer geschikt waren om her te gebruiken. Hierdoor kon de hellingbaan aangepast worden op de indeling van het bestaande parkeerterrein en ook nog aansluiten op de oorspronkelijke, verspringende toegangen tot de parkeergarage op de verschillende niveau’s. En met een geringe aanpassing aan het trappenhuis, werd het mogelijk om een liftschacht toe te voegen, die tegelijkertijd al herkenningspunt van de parkeergarage dient.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

  • Nagenoeg het hele gebouw wordt gebruikt op het parkeerterrein P3. Kleine wijzigingen worden meegenomen in het ontwerp om aan de wensen van de luchthaven te voldoen. Zo wordt het hoofdtrappenhuis uitgebreid en voorzien van een lift. De gevel van deze uitbreiding wordt uitgevoerd in metselwerk en polycarbonaat gevelpanelen in kleur, om aansluiting te vinden bij de entreepartij van P4. De hellingbanen worden uitgevoerd met vloerverwarming voor een optimaal gebruik in de winter en alle vloeren worden opnieuw gecoat. De prominent in de zuidgevel aanwezige stabiliteitsvoorzieningen en verschillende geveldelen worden voorzien van rvs gaasnetten zodat een variatie aan klimplanten hier kan groeien. Deze brede, groene gevelhooge lamellen dragen bij aan het groene karakter van het gebied (gezien vanaf de terminal).

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

  • De gehele staalconstructie is thermisch verzinkt, de verzekering van een optimale levensduur. Zeker omdat er sprak is van (meermalige) remontage, (langdurige) opslag, verplaatsing en integratie van groen gevels, is het cruciaal dat het staal zijn eigenschappen behoudt. Zonder deze kwaliteiten zou het haast onmogelijk zijn de parkeergarage een derde leven te geven. De aangebrachte zinklaag zorgt voor een lange levensduur, een hoge corrosiebescherming, het vermijden van slijtage en nagenoeg geen onderhoud. Kleine schades ten gevolge van (de-)montage en transport zijn eenvoudig met “koudzink” te repareren.
  • Verder heeft een verzinkte stalen parkeergarage belangrijke voordelen met het oog op duurzaamheid en hergebruik: de knopen zijn middels boutverbindingen eenvoudig los te maken en zijn de stalen onderdelen veel lichter in gewicht, wat positief doorwerkt op aspecten zoals transport en hijsen. Kortom, de voordelen van verzinkt staal zijn onmisbaar.

Bijzondere aspecten uitvoering

  • Voorafgaand aan de uitvoering is een uitgebreide conditiemeting op alle onderdelen uitgevoerd. Op ruim 600 posities op verschillende onderdelen van de hoofddraagconstructie zijn metingen van de laagdikte zink gedaan; in geen enkel geval was de laagdikte te dun voor een volgende levensduur van 30 jaar. Alle onderdelen waren in goede staat en konden zeker nog tien jaar mee. Dat is gelijk aan de periode die Eindhoven Airport er gebruik van wil maken.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

  • De modulaire opzet maakt het gebouw bijzonder geschikt voor toekomstige multifunctionele toepassingen middels aanpassingen aan de gevel en / of het plaatsen van binnenwanden.  Vluchtwegen zijn gewaarborgd door de strategisch geplaatste trappenhuizen.

Duurzaamheid

  • Eindhoven Airport beschikt op piekmomenten over te weinig parkeerplaatsen, dat is de reden om snel uit te breiden met de parkeercapaciteit. Een nieuwe parkeergarage neerzetten was vanwege de snelheid en de gestegen grondstofprijzen minder interessant en daarom ging Eindhoven Airport op zoek naar een gebruikt exemplaar. 
  • Het resultaat van de uitgeschreven tender op basis van de beschikbare ruimte leverde een reeds gebruikte parkeergarage op van vier verdiepingen. 
  • De modulaire bovengrondse parkeergarage is flexibel, duurzaam en toekomstbestendig.  Doordat het aan zijn 3e leven begint, aantoonbaar de- / remontabel, herbruikbaar, faseerbaar en verplaatsbaar.
  • De toepassing van standaard elementen van staal en beton (betonnen TT-plaatvloeren, de thermisch verzinkte hoofddraagconstructie en stalen gevelhekwerken), gemonteerd op de bouwplaats, resulteert in een snelle en eenvoudige bouwmethodiek. Een nieuwe fundering zorgt voor een solide basis voor de parking.
  • Dankzij de hoge modulariteit van de parkeergarage is snelheid tijdens de bouw gewaarborgd. 
  • Een fantastisch resultaat en mooie samenwerking met alle betrokken partijen!

Materiaalgebruik (efficiëntie)

  • Circulariteit en duurzaamheid zijn belangrijke aspecten. De grote mate van standaardisatie, repetitie en droge verbindingen zorgt voor kleine bouwelementen die gemakkelijk, snel en efficiënt te plaatsen en te demonteren zijn. Daarnaast is het thermisch verzinkt staal nagenoeg onderhoudsvrij, waardoor de belasting op het milieu tot een minimum wordt beperkt. Door het 100% circulair toepassen en herontwerpen wordt een enorme hoeveelheid CO2 uitstoot bespaard: voor de betonvloeren alleen al komt dit neer op zo’n 1.200 (!) ton. Het toegepaste groen in de gevel zorgt juist voor een opname van CO2.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

  • Een grote mate van repetitie in combinatie met kleine (standaard) elementen, zorgt voor gemakkelijke en snelle montage op locatie. Het energiegebruik tijdens de bouw is hierdoor zeer beperkt gebleven.

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

  • Parkeerterrein P3 is gedeeltelijk buiten gebruik gesteld en rondom met hekwerk afgezet voor de bouwwerkzaamheden. Er tijdens de bouwwerkzaamheden geen overlast geweest voor mens en dier. Mede ook door de omliggende functies / bestemmingen.

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

  • Bijzonder is het feit dat een remontabel gebouw aan een derde leven begint, zonder dat er noemenswaardige wijzigingen of verbeteringen zijn aangebracht.
  • De materialisering en detaillering hebben hieraan bijgedragen.