Skip to main content
mouse

Opladen met de Zon

Arnhem

Opladen met de Zon is een ambitieuze onderneming die een belangrijke bijdrage levert aan duurzame mobiliteit. Deze bijdrage wordt gerealiseerd door het inzetten van zoveel mogelijk laadinfrastructuur op zonne-energie. Hiermee wordt beoogd om elektrisch vervoer in de toekomst voor iedereen mogelijk te maken. Het bedrijf richt zich op zero emissie en biedt toegevoegde waarde voor vrijwel alle doelgroepen, waaronder overheidsinstellingen, wagenparkbeheerders, pretparken, autoleasebedrijven, detailhandel met grote parkeerplaatsen en nutsbedrijven. Erik Overdick en Martijn van Santen zijn de drijvende kracht achter Opladen met de Zon. Zij zijn ervaren ondernemers in de energiebranche en veranderingsmanagement. Samen combineren ze hun kennis en netwerk om een bijdrage te leveren aan energietransitie en duurzame mobiliteit.

Projectgegevens

Locatie Wijk Presikhaaf, Arnhem
Architectuur Opladen met de Zon te Zuidermeer
Constructief Ontwerp Holland Staal B.V. te Zwaag
Staalconstructie Holland Staal B.V. te Zwaag

Algemene projectomschrijving

De Helixtoren is het voormalig kantoor van Rijkswaterstaat. Sinds 2017 heeft SSH& het gebouw omgetoverd tot woontoren voor studentenhuisvesting. In het kader van de duurzaamheid ambities van de gemeente gaan Opladen met de Zon, Allego en gemeente Arnhem hier een slim laadplein realiseren. Vraag en aanbod van elektriciteit worden bij elkaar gebracht in een duurzame batterij, het kloppend hart van de energie rotonde. Meer over de slimme energie rotonde lees je in de bijgevoegde documenten.
 

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Het ontwerp bestaat uit een overkapping die per drie parkeerplekken op één stalen Y-kolom staat, met daarboven warmgewalste I-profielen als gordingen, waarop de zonnepanelen worden geplaatst, eventueel met een eigen batterij. Vervolgens wordt de volgende kolom geplaatst, waarbij de gordingen doorlopen, en dit proces herhaalt zich. Dit vormt het bouwpakket. Vanwege de huidige hoge staalprijzen worden de IPE 140-gordingen vervangen door koudgevormde profielen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De constructieve opzet is redelijk eenvoudig: een overkapping op één stalen Y-kolom (met bovenregel) per drie parkeerplekken met daartussen I-profielen als gordingen en daarop de pv-panelen. Daarnaast wordt de volgende kolom geplaatst, aldus het bouwpakket van ‘Opladen van met zon’ voor elektrische auto’s..

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Een innovatie in dit ontwerp zijn de schroefpalen (twee per Y-kolom), een methode die gebruikelijk is in de kassenbouw. Tussen deze palen zit een koppeling met een kokerbalk, ook wel een 'wiebertje' genoemd, om torsie op te vangen. Voor een goede verdeling van windbelasting is het optimaal om clusters van drie maal drie parkeerplekken te hebben. De constructie bevat geen stabiliteitsverbanden, omdat deze het parkeren zouden belemmeren en minder esthetisch zouden zijn.

Bijzondere aspecten uitvoering

 

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Door slim gebruik te maken van de bestaande aansluiting en het toevoegen van de batterij wordt met minimale net-belasting een groot duurzaam laadplein gerealiseerd. De batterij zal de pieken en dalen in vraag en terug levering van elektriciteit opslaan en uitsmeren over een langere periode. Door gebruik te maken van de bestaande aansluiting is het niet nodig om een nieuwe aansluiting aan te vragen bij de netbeheerder en wordt de doorlooptijd geminimaliseerd. Een win-win situatie dus: Een duurzaam laadplein zonder netbelasting!