Skip to main content

hangaar Catalina

Lelystad

De hangar is een stalling voor historische vliegtuigen, waaronder een Catalina-vliegboot uit 1941.

Projectgegevens

Locatie Roadrunnerlaan Airport, Lelystad
Opdracht Catalina, Lelystad
Architectuur Noorderlicht architekten, Delft
Constructief Ontwerp Ftv, Voorthuizen
Uitvoering Duivenvoorde & Te Brake, Renswouden
Staalconstructie Ftv, Voorthuizen

Algemene projectomschrijving

De hangar heeft een functionele vorm met een hellend dak. Hoewel het gebouw in eerste instantie historische vliegtuigen zal huisvesten, past er ook een Boeing 737 in. De verwachting is dat dit type vliegtuig in de nabije toekomst op Lelystad Airport zal gaan vliegen. De hangar is 40 m breed, 50 m lang met een nokhoogte van 14,2 m. Aan platformzijde bevindt zich een 8 m hoge roldeur over een breedte van 37 m. De roldeur bestaat uit een reeks segmenten die achter elkaar schuiven, vóór de hangar langs en voorbij de zijgevel. Voor de staartvleugel van de 737 is in het timpaan een smal centraal rolpaneel gemaakt.
Het timpaan boven de roldeur is uitgevoerd in een antraciet grijs vlakke staalplaat en de roldeur in dezelfde kleur lichtgrijs als de zijgevels. Het plaatmateriaal van de zijgevels is geprofileerd, waarbij de bevestigingen bewust zichtbaar zijn.
De kopgevel aan bezoekerszijde bestaat voor het grootste deel uit dichte antracietgrijze panelen, op de begane grond onderbroken door een glasstrook.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De hoofddraagconstructie bestaat uit een reeks driescharnierspanten op een stramienmaat van 7,6 m. De spanten zijn opgebouwd uit profielen IPE 500 (bovenste deel van de bovenregel) en HEA 550 (kolommen en onderste deel van de bovenregel). De profielmaten zijn aangepast aan de momentenverdeling. Het spant aan de entreezijde voor het publiek is dragend, het spant aan toegangszijde voor vliegtuigen bestaat uit vakwerken in de vorm van het timpaan en dezelfde kolomprofielen als de overige spanten. Het railpakket hangt aan zelfstandig gemonteerde rails voor het gebouw en rolt over een betonnen randbalk. De rails en het gevelvlak boven de roldeuropening worden gedragen door het spant in de gevel en horizontaal afgesteund naar het tweede spant.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk