Voor de gevelvernieuwing van dit blok aan het begin van de Lijnbaan is de luifel verwijderd en werden nieuwe stalen kozijnen en een metselwerkplint toegevoegd zodat de Rotterdamse wederopbouwkwaliteiten op een nieuwe manier tot hun recht komen.
Voor de gevelvernieuwing van dit blok aan het begin van de Lijnbaan is de luifel verwijderd en werden nieuwe stalen kozijnen en een metselwerkplint toegevoegd zodat de Rotterdamse wederopbouwkwaliteiten op een nieuwe manier tot hun recht komen.
In de gevelvernieuwing van de Lijnbaan 35-43 worden de kwaliteiten van de wederopbouwarchitectuur van Rotterdam versterkt en gevierd. Het blok bestaat uit vijf winkelpanden in een tweelaags volume en ligt in het eerste deel van de Lijnbaan, dat loopt van Weena Zuid naar de Kruiskade. Het pand behoort weliswaar tot het winkelgebied maar het maakt geen onderdeel uit van het wereldberoemde Rijksmonument.
Het oude blokje kenmerkte zich door een hybride architectuur; klassiek door de verticale penanten en modern door de horizontale luifel. Dit gegeven, in combinatie met de wens van de opdrachtgever om de winkels zichtbaarder te maken, heeft ertoe geleid dat we besloten hebben om in het nieuwe ontwerp de luifel te verwijderen. Het gevolg is dat gevel nu in zijn geheel leesbaar is. Het tweelaags volume past daardoor goed bij de overkant, dat ook twee lagen heeft en geen luifel.
De bestaande verticale metselwerk- en betonpenanten geven de gevel een mooi reliëf. De betonpenanten op de verdieping hebben we daarom verlengd naar de begane grond, waardoor de verticale geleding sterker wordt. Het geheel staat op een nieuwe metselwerkplint met een dikke betonnen waterslag. De bakstenen zijn gemetseld in kettingverband, typisch voor de jaren ‘50, dat ook op de kopgevel is toegepast. De oude stalen kozijnen met de stoeltjesprofielen zijn vervangen door de opvolger van ODS met nieuwe geïsoleerde kozijnen met een messingafwerking.
De nieuwe stalen kozijnen hebben ranke profielen, gelijk aan de oude. Ook de asymmetrische verdeling van de stijlen hebben we overgenomen. De profielen bestaan uit de geïsoleerde Arte-serie. Deze profielen zijn mooi slank en passen goed bij deze wederopbouwperiode. De profielen zijn afgewerkt met koudgespoten messing, dat behandeld is met zuren, waarmee het een mooie patina glans krijgt. Het combineert goed met het beton en baksteen.
De stad Rotterdam is rijk aan wederopbouwarchitectuur uit de jaren ’50. Grove stenen panden sieren straten als de Coolsingel en de Blaak. Het is prachtige architectuur waarvan wij vinden dat Rotterdam deze veel meer moet vieren; geen enkele andere stad bezit een dergelijk karakter. In dit project versterken we deze aanwezige typische kwaliteiten uit de jaren ’50 middels het gevelreliëf, steen en beton in een nieuwe architectuur.
Met het verwijderen van de luifel is een nieuwe gevel te voorschijn gekomen, die samen met de overkant en de openbare ruimte een logisch stedenbouwkundig ensemble vormt. De stenen penanten tonen een prettig reliëf, de bijzondere bakstenen plint oogt vanzelfsprekend. De nieuwe stalen kozijnen met de messingafwerking geven het blok weer allure.
De ranke profielen zijn uitgevoerd in maximale afmetingen. De grote glasoppervlaktes in combinatie met de ranke profielen zorgen voor een rustige en chique uitstraling van de gevel.
De Arte-serie is de opvolger van de oude stoeltjes profielen, die we vervangen. De stalen kozijnen zijn afgewerkt met koudgespoten messing, dat vervolgens behandeld is met zuren en verduurzaamd met een blanke lak. Het messing geeft de kozijnen met de ranke profielen een prachtige uitstraling.
De nieuwe kozijnen zorgen voor een flinke toename van daglichttoetreding in de achterliggende ruimtes.
De keuze om het pand te behouden is duurzamer dan het te slopen. Het zorgt bovendien voor het behoud en voortleven van het collectieve geheugen van de stad. Voor een gefragmenteerde stad als Rotterdam is dat belangrijk, om verder te bouwen met wat de stad te bieden heeft. De gevelvernieuwing is erop gericht zoveel mogelijk van het bestaande pand te behouden. In het ontwerp is gebruik gemaakt van de kwaliteiten van het bestaande pand; de stenen penanten die het gevelreliëf maken. De nieuwe gevel met de stalen kozijnen met geïsoleerde profielen heeft vanzelfsprekend een betere isolatiewaarde dan de oude.
Tijdens het ontwerpproces hebben we veel aandacht besteed aan het hergebruik van stalen verdiepingskozijnen. ODS geveltechniek, die de profielen voor de nieuwe kozijnen maakte, zou deze kozijnen opslaan en via de oogstkaart op de markt brengen. Er bleek echter gevaarlijke asbest in de spouw te zitten, waardoor hergebruik niet meer mogelijk was. We hebben ervan geleerd dat circulariteit veel aandacht vraagt en een goede voorbereiding. Deze ervaring nemen we mee in onze volgende projecten.
Om de zittende huurders zo weinig mogelijk overlast te bezorgen, is de uitvoering pandsgewijs gedaan. Er is gestart met nummer 39, deze ruimte stond leeg. Dit pand fungeerde als crash test, hier kwamen we onverwachte zaken tegen die we konden oplossen zonder dat de zittende huurders er veel overlast van ondervonden.