Skip to main content
Gerard Extra Architect ( rechthebbende ) mouse

voetgangersbrug Floriade 2012

Venlo

Voor een vloeiende overgang over de A73 is de constructie van de brug minimaal gedimensioneerd. Na de Floriade wordt de brug ook toegankelijk voor fietsers.

Projectgegevens

Locatie Venrayseweg over A73, Venlo
Opdracht Venlo Greenpark, Venlo
Architectuur Gerard Extra Architect i.s.m. Edwin Megens (Movares), Oirsbeek
Constructief Ontwerp Movares Adviseurs en Ingenieurs, Utrecht
Uitvoering Ballast Nedam Infra, Eindhoven
Staalconstructie Aa-Dee Infrastructure Industry, Schijndel

Algemene projectomschrijving

De toegangsbrug naar de Floriade 2012 is ontworpen vanuit de cradle-to-cradle filosofie door zoveel mogelijk recyclebare materialen te gebruiken en duurzame oplossingen te bedenken. De brug heeft een totale lengte van 120 m met een hoofdoverspanning van 60 m en aan de oost- en westzijde aanbruggen met een lengte van elk 30 m. Vanwege de te verwachten grote bezoekersstromen voor de Floriade (op piekdagen maximaal 35.000 bezoekers ) heeft het brugdek een breedte van 6 m zonder beperkingen. Daardoor is de brug voor de toekomstige invulling als fiets- en voetgangersbrug voor Venlo Greenpark gemakkelijk om te vormen. Ook is de brug toegankelijk voor mindervaliden.
De hoofdoverspanning overspant in één keer de A73. De brughoofden bestaan uit houten kolommen van azobe. Deze kolommen zijn doorgezet onder de aanbruggen en vormen een woud van kolommen. De aanbruggen zijn in plattegrond gebogen om aan te sluiten op het toegangspad en op het Innovaplein. De hoogte van de (ovale) stalen spanten is minimaal bij de aanbruggen en 'groeit' aan tot maximaal in het midden van de hoofdoverspanning.
De brug is bespannen met een semi-transparant kunststof doek dat met kabels en spanners van roestvast staal aan de brug is bevestigd. De staalconstructie van de brug drukt door in het doek, waardoor de vorm van de constructie wordt benadrukt. De houten brugleuning is bevestgd op een doorgaand staalprofiel dat rechtstreeks aan de spanten van de brug is bevestigd. Als borstwering is een gaaswand van roestvast staal gespannen tussen brugdek en leuning.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De staalconstructie van de hoofdoverspanning bestaat uit twee langsspanten, opgebouwd uit twee ronde buizen met een diameter van 360 mm, met een totaal gewicht van150 ton. De wanddikte varieert van 10 tot 40 mm. Tussen de onderbuis en bovenbuis lopen diagonalen. Naar het midden van de brug toe 'groeit' de constructiehoogte van de spanten tot een hoogte van 4,5 m. De langsspanten zijn 10˚ gekanteld. Dwars op de beide langsspanten bevinden zich ovalen, die onder het brugdek doorlopen en de beide spanten koppelen. Elke ovaal heeft een andere vorm en in het midden lopen de ovalen zelfs over de brug door als koppeling aan de bovenzijde. Dit principe is doorgezet in de aanbruggen, waarbij de spanten in een bocht lopen en op het einde taps toelopen.
De houten kolommen hebben aan de boven- en onderzijde stalen kappen voor de constructieve aansluitingen van de bovenbouw. Massieve stalen diagonalen (rond 160 mm) verzorgen samen met zes houten kolommen de stabiliteit in langsrichting van de brug. Voor de dwarsstabiliteit is onder de gehele brug een windverband aangebracht.
De brug is door het staalconstructiebedrijf in de werkplaats geheel opgebouwd, gedemonteerd, geconserveerd en in delen van ongeveer 6x30 m naar de bouwplaats vervoerd. De aanbruggen zijn als eerste op de definitieve positie geassembleerd. De hoofdoverspanning is op de bouwplaats volledig afgebouwd inclusief brugdek en kunststofdoek. De A73 is daarna een halve dag volledig afgesloten om de hoofdoverspanning in een keer te kunnen inhijsen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk