Algemene projectomschrijving
Tijdelijke constructies van grote projecten zijn een opgave op zich. Bij de aanleg van de metrolijn Noord-Zuid zijn kraanbanen toegepast met een een gezamenlijke lengte van 500 m waarin tevens een aantal bochten voorkomen. De kraanbaan moest gemakkelijk te monteren zijn, voldoende sterk en na afloop van het project weer eenvoudig te demonteren. Bij de kraanbaan horen ook trappen en vluchtgelegenheden, die ook grotendeels in staal zijn uitgevoerd. Deze tijdelijke voorzieningen worden hergebruikt en verhuizen steeds mee naar een volgende bouwplaats.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
De kraanbanen zijn bevestigd aan staafankers die aan het beton van het tunneldak zijn bevestigd. Door de keuze voor S355 kon worden volstaan met profielen IPE-360. Hiermee werd hijshoogte gewonnen, omdat de baan onder de stempels tussen de wanden moest worden aangebracht.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
Bijzondere aspecten uitvoering
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk