Algemene projectomschrijving
Het nieuwe viaduct was nodig omdat het oude viaduct voor Nieuwe Houtenseweg over de A27 niet meer beschikbaar is. Het oude viaduct doet door een spoorverdubbeling voortaan geheel dienst als spoorbrug, waarmee indertijd al rekening was gehouden.
Het nieuwe viaduct – dat geschikt is voor wegverkeer, fietsers en voetgangers – ligt ongeveer 15 m ten zuiden van de huidige oversteek. Met een breedte tussen de leuningen van 6 m is er plaats voor een rijstrook en een trottoir. De overspanningen van tweemaal 70 m kunnen aan beide kanten nog worden uitgebreid met extra overspanningen van 25 m, mocht de A27 in de toekomst nog worden verbreed.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
Het viaduct heeft twee stalen vakwerken als hoofdliggers. Deze zijn statisch onbepaald en rusten op drie steunpunten. Uniek aan de constructie is dat de rijvloer bestaat uit een glasvezelversterkt kunststof dek dat geschikt is voor de volledige verkeersbelasting volgens NEN 6706. Dit composiet dek is constructief verbonden aan de stalen vakwerkliggers en draagt, zonder dwarsdragers, de belasting af aan de hoofdliggers. Het dek rust op verbindingsplaten over de volledige onderrand van het vakwerk.
Bijzonder is ook de fundering op staal. Doordat de A27 ter plaatse is aangelegd in een polderconstructie met folie, is een fundering met palen namelijk niet mogelijk. Voor de fundering is een grondverbetering aangebracht in de vorm van een jet-groutlichaam onder de poer en het landhoofd.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
Bijzondere aspecten uitvoering
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk