Skip to main content
mouse

Verkeersbrug Vollenhoverbrug

Vollenhove

De nieuwe stalen ophaalbrug heeft een opvallende hameitoren waarin de aandrijfcilinders zijn opgenomen.

Projectgegevens

Locatie In de N331 over het Vollenhoverkanaal, Vollenhove
Opdracht Provincie Flevoland, Lelystad
Architectuur A&E Architecten, Bunnik
Constructief Ontwerp Iv-Infra, Sliedrecht
Uitvoering Combinatie BAM Civiel Noordoost & HSM Steel Structures, Zuidbroek
Staalconstructie HSM Steel Structures, Schiedam

Algemene projectomschrijving

Het project betreft het vervangen van een verouderde ophaalbrug uit 1941 door een nieuwe stalen ophaalbrug over het Vollenhoverkanaal, tussen de provincies Flevoland en Overijssel in de N331. De brug verbeeldt de sprong van het oude naar het nieuwe land. Dat is te zien in de landhoofden. De oude landzijde is afgewerkt met zwaar tonend basaltkleurig metselwerk, een verwijzing naar de oude zeewering. Vanaf daar ‘steekt’ de brug als horizontale lijn over naar de weidsheid van de polder. De hameitoren staat als een vrij object in de ruimte.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De bovenbouw van de brug is vrijwel volledig uit plaatstaal in S355 vervaardigd en bestaat uit een val/rijdek in twee delen (één voor fietsers en één voor gemotoriseerd verkeer), een hameitoren, een balanspriem met ballastkist en een hangstang. Totaal ca. 170 ton staal, exclusief 87 ton ballast (uit beton + staal).

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

De hameitoren, balanspriem en hangstang zijn enkelvoudig uitgevoerd. Hiermee werden materiaal en kosten bespaard. De hameitoren is in de zone van de vide tussen de beide rijdekken geplaatst en daarmee excentrisch ten opzichte van de brugas.

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Duurzaamheid

De stalen bovenbouw van de brug is ontworpen op een (vermoeiings-)levensduur van minimaal 100 jaar en zodanig vormgegeven, met onder andere luchtdicht afgelaste en glad afgewerkte dekconstructies, dat onderhoud (schilderwerk) gemakkelijk kan worden uitgevoerd en minimale inspanningen vergt.
Het staalwerk is geconserveerd door schooperen (thermisch spuiten) en een zink/aluminium-laag dat is afgewerkt met een drielaags verfsysteem (overschilderbaar).
De draaipuntslagers van alle draaipunten (vallen, balanspriem, hangstang, hydraulische cilinders en opzetwerken) zijn uitgevoerd in vezelversterkte kunststof en vragen weinig onderhoud en zijn eveneens berekend op een levensduur van 100 jaar.
Alle delen van de hydraulische installatie en de elektrotechnische installatie zijn ontworpen op een levensduur van minimaal 50 of 25 jaar en gemakkelijk uitwisselbaar. De hydraulische cilinders van de brugaandrijving zijn bij volledig geopende brug uit de hameitoren te hijsen voor revisie en/of vervanging.

Materiaalgebruik (efficiëntie)

Door de hameitoren, balanspriem en hangstang enkelvoudig in plaats van dubbel uit te voeren, is het staalgebruik tot een minimum gereduceerd.
De hydraulische aandrijfcilinders zijn in de hameitoren opgenomen in plaats van in de kelder, waardoor de kelder ondiep en smal is. Daarmee kon de kelderpijler, evenals de oplegpijler, op basis van een prefab betonbak worden gebouw, zonder toepassing van een tijdelijke bouwkuip, en met verminderd gebruik van beton.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

Door de brug zodanig te balanceren dat deze in elke stand van de brug enkele een licht sluitende moment heeft, is het energieverbruik voor het openen en sluiten van de brug geminimaliseerd. Een apart opzetwerk zorgt voor voldoende aandrukkracht van de brug op haar vooropleggingen, deze hoeft niet uit de onbalans gehaald te worden.

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau