Skip to main content
ipv Delft mouse

verkeersbrug Dolderbrug

Steenwijk

De brug is in de toekomst met eenvoudige aanpassingen alsnog beweegbaar te maken. Daarom oogt hij ook als een beweegbare brug.

Projectgegevens

Locatie Tukseweg/Capellestraat, Steenwijk
Opdracht Gemeente Steenwijkerland, Steenwijk
Architectuur ipv Delft, Delft
Constructief Ontwerp Technisch Adviesbureau Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam
Uitvoering Van Spijker beton- en waterbouw, Meppel
Staalconstructie Damex, Badhoevedorp

Documenten

Algemene projectomschrijving

De Dolderbrug vervangt een verouderde hefbrug over het Dolderkanaal. Het is een vaste brug, maar deze is in de toekomst met eenvoudige aanpassingen alsnog beweegbaar te maken. Dat was de belangrijkste randvoorwaarde die de gemeente aan het ontwerp stelde. Daarom oogt de constructie ook als een beweegbare brug. De brug bestaat uit twee stalen portalen die niet over de weg heen zijn geplaatst, maar over het water. Aan de ene kant loopt het fietspad onder het portaal door en aan de andere kant van de brug zowel het fiets- als voetpad. Deze schuine, asymmetrische plaatsing geeft het beeld van een openstaande poort.
In de zijvlakken van de staanders is van onder tot boven een inkeping opgenomen die zichtbaar is als een verticale streep. Deze belijning laat de ijsblauwe brugconstructie er slanker uitzien. In de smalle voorzijde van de staanders zit een soortgelijke inkeping.
Het lichtontwerp is onderdeel van het brugontwerp. Zorgvuldig afgesteld strijklicht licht de binnenzijde van de portalen aan. Daardoor komt de brug ook 's nachts tot haar recht, zonder dat de omgeving last heeft van lichtvervuiling. Voor het strijklicht is gebruik gemaakt van led lijnverlichting, die is opgenomen in het volume van de portalen.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De brug heeft stalen portalen, een stalen hekwerk opgebouwd uit strips en een stalen UNP-profiel als randligger. Het betonnen brugdek is in de toekomst, als de brug beweegbaar moet worden gemaakt, eenvoudig te vervangen door een lichter, stalen brugdek. In de portalen is ruimte voor het toekomstige bewegingswerk en ook voor alle benodigde bekabeling en integrale verlichting. Een aparte machinekelder is dus niet nodig en ook een mantelbuis of zinker in de vaargeul is overbodig. Bovendien zal het hefmechanisme, dat zich dan in de vier staanders van de portalen bevindt, goed toegankelijk zijn en weinig onderhoud vragen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk