Algemene projectomschrijving
Om het voor fietsers en voetgangers makkelijker en veiliger te maken de N205 te kruisen besloot de gemeente Haarlem een brug te laten bouwen onder de Buitenrustbruggen. De 110 m lange route leidt het langzaam verkeer met een bescheiden helling tot onder de oude aanbruggen, waar het dek ongeveer 25 cm onder het waterpeil ligt. De randen van het dek zijn net als de ballusters afgeschuind, wat de belijning van langgerekte brug ten goede komt.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
Het dek van de brug is een zelfdragende constructie. Deze uit staalplaat gelaste doos heeft een hoogte van 400 mm. Waar nodig kreeg de doos opstaande randen om het water te keren. In de doos is een verholen goot opgenomen om het hemelwater af te voeren. De dubbel uitgevoerde ballusters dragen een vloeiende handregel met een ingebouwde led-verlichting. Tussen de ballusters zijn roestvast stalen kabels gespannen als doorvalbeveiliging.
Vanwege de gesloten constructie kon de geprefabriceerde brug in zijn geheel van Amsterdam naar Haarlem worden gevaren. Op de locatie is de ballast aangebracht. Hierdoor zakte de brug in het water en kwam de constructie op de eerder aangebrachte funderingspalen terecht.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
Bijzondere aspecten uitvoering
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk