Skip to main content
mouse

SIF Maasvlakte P11

Rotterdam

SIF realiseert de grootste monopile fabriek ter wereld.

Projectgegevens

Locatie Sif Netherlands Pieter van Vollenhovenwg 101 Maasvlakte 2, 3199 KV Maasvlakte Rotterdam, Rotterdam
Opdracht SIF Mijnheerkensweg 33 Roemond
Architectuur RHDHV Nijmegen
Constructief Ontwerp Marcel Tijdhof, Mark Baltussen RHDHV Nijmegen
Uitvoering Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Hoofddorp
Staalconstructie Reijrink Hilvarenbeek

Algemene projectomschrijving

Op de Maasvlakte 2 gaat SIF een  uitbreiding realiseren van de productiehal die ong. 8 jaar geleden is gebouwd.  SIF speelt met de uitbreiding in op de grote behoefte wereldwijd om de klimaatdoelstellingen te verwezenlijken in de nabije maar ook in de verre toekomst.   

 

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De productiehallen kenmerken zich met de toepassing van hoge (tot 35 m) en brede (tot 60 m) portaalconstructies om zoveel mogelijk vrije ruimte te creeren. Het productieproces met de vele kraanbanen en hoogwaardige lasstraten wordt hiermee volledig gefaciliteerd. 

 

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Binnen zeer korte tijd operationeel, in elkaar schuiven van ontwerp en uitvoering, optimale afstemming tussen ontwerpende partijen, opdrachtgever, aannemer, staalleverancier en BoWoTo.  Meeste tijd en geld is gewonnen door normale of eenvoudige dingen heel goed te doen.

 

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Funderingen zijn deels op staal , deels op palen., zelfs deels op bestaande palen. Vloeren zijn gewapend met boven- en onderwapenig en tevens met staalvezel. Ze zijn doorgaand ontworpen met een breedte van gem. 50 m en een lengte van 450m. 

 

Bijzondere aspecten uitvoering

Zeer korte uitvoeringstijd, moderne voorbereiding van het staal in de productiehallen van Reijrink. Beperkte tijdwindows voor montage door weersomstandigheden. 

 

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

De kraanbanen nemen een bijzondere plaats in. Er zijn o.a. kraanbanen met een hefvermogen tot 250 ton per stuk. Drie daarvan zijn nodig om het gerede pruduct (een monopile met 11 m diameter en 75 m lengte) te transporteren