Algemene projectomschrijving
In de wereld van de motorrijders is REV’IT! een begrip. Het pionierende, Nederlandse motorkledingbedrijf werd opgericht in de jaren negentig en groeide sindsdien gestaag. Onlangs verrees op bedrijventerrein Vorstengrafdonk in Oss bijgevolg een groot, nieuw hoofdkantoor naar ontwerp van cepezed – REV’IT! spreekt zelf van een House of Design, Performance and Innovation. Hier zijn voor de ruim honderd medewerkers onder meer kantoorplekken, vergaderunits en een showroom, testlaboratorium, atelier, fotostudio, restaurant, fitnessruimte en magazijn.
REV’IT! heeft een uitgesproken bedrijfsfilosofie. De architectuur van het nieuwe HQ diende die dan ook uit te stralen. Het resulteerde in een stoer, transparant, no-nonsensgebouw van staal en glas, zorgvuldig gedetailleerd en met een terughoudend kleurenpalet van zwart, grijs en geel. Een stalen hoofddraagconstructie vormt de kern van het gebouw. Deze constructie bestaat uit twee lange beuken, waarvan het ene net iets korter is dan het andere, met een lichtstraat in de lengteas van het gebouw.
De efficiënte constructie is tot de staalknopen aan toe duidelijk zichtbaar. Al naar gelang de functie zijn er vloeren in geplaatst, zoals bij de kantoren, of bleef de ruimte open, zoals bij de vides en het magazijn. Bovendien maakt het modulaire karakter van de constructie dat het gebouw gemakkelijk aan de zijkant of de kopse kant gemakkelijk uitgebreid kan worden.
De basisverdeling is buiten afleesbaar: het kantoordeel heeft grotendeels volglazen puien, het magazijn gesloten gevels van stalen platen. De as tussen de twee beuken fungeert als lichtstraat en open trappenhuis. Samen met de vides langs de kantoorgevels biedt de centrale lichtstraat zichtlijnen over en tussen de drie bouwlagen. Omdat de lichtstraat de lange lengteas van het gebouw volgt, verbindt hij het kantoordeel – met op de begane grond onder meer ateliers en een ontvangstruimte – ook met het magazijn erachter.
REV’IT! ontwierp en produceerde zelf enkele meubels voor het interieur zoals tafeltjes, balies en pantry’s. Dit zijn veelhoekige objecten van geborsteld aluminium. De interieurontwerpers van Studio Westgeest hielden voor hun ontwerp vast aan die industriële sfeer, net als cepezed bij de trappen naar de twee verdiepingen. Deze trappen van onbewerkt blauwstaal, precies in de lengterichting van het gebouw, vormen twee fraaie objecten op zich. De entree in de kop van het gebouw biedt er meteen zicht op. En het blauwstaal komt goed tot zijn recht door de geprononceerde, gesloten zijkanten.
Het REV’IT!-hoofdkantoor is ontworpen tot het laatste schroefje en de constructie is teruggebracht tot de essentie. Dat sluit aan bij de kernwaarden van REV’IT!, design, innovatie, performance en ontspanning: architectuur is bij dit gebouw duidelijk ook merkbeleving. Het nieuwe hoofdkantoor weerspiegelt de tomeloze ambitie van het bedrijf, dat motorpakken en accessoires levert aan meer dan duizend winkels wereldwijd en per jaar twintig procent groeit.
Dat REV’IT! een designmerk is, wordt nog eens extra onderstreept door de grafische kwaliteit van het ontwerp. Een diepzwarte poedercoating op de stalen gevelplaten, dragers, kolommen en windverbanden benadrukt het lijnenspel in het gebouw. Deze kleur, RAL 9004, is de huisstijlkleur van REV’IT!. Het zwart wordt terughoudend en stijlvol ondersteund door de kleuren zilver en geel.
Of zoals REV’IT!-directeur Ivan Vos het verwoordt: ‘Dit headquaters is als een eigen REV’IT!-biotoop. Het is een prima werkomgeving die ondersteunt waar we staan en waar we in uitblinken. Ook helpt het ons om talent aan te trekken. We zijn bezig met een oneindige zoektocht naar perfectie in de producten die we maken, eigenlijk in alles wat we doen. Het nieuwe gebouw is een weergave van deze ambitie.’
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
Het mooie, stalen staketsel van het REV’IT!-hoofdkantoor heeft de hoofdrol, het vormt de kern waar alles aan is opgehangen. De constructie bestaat uit twee beuken, met in het midden een lichtstraat. De langste beuk heeft een lengte van 105 meter. Voor de verdiepingsvloeren links en rechts van de lichtstraat zijn betonnen dubbel-T-vloerdelen gebruikt met een breedte van 120 centimeter. Zij overspannen per beuk in een keer 16,5 meter en creëren daarmee vrij indeelbare vloervelden.
De TT-liggers van de verdiepingsvloeren zijn gecombineerd met staalplaatbetonvloeren. Ook het dak van het kantoor is uitgevoerd met TT-liggers in combinatie met stalen dakplaten. De TT-liggers zijn voorzien van een druklaag. De constructie van de glaskap boven de as van het gebouw en de vliesgevels maken onderdeel uit van de hoofddraagconstructie. De verdiepingsvloeren zijn opgelegd op stalen liggers. De TT-platen zijn ter plaatse van de oplegging op de stalen randliggers verjongd, en onder deze verjonging voorzien van stekankers, om een robuuste en demontabele boutverbinding met de staalconstructie te kunnen realiseren. De gehele constructie is op staal gefundeerd met poeren ter plaatse van de kolommen.
De verdiepingsvloeren lopen niet door tot aan de gevels, waar vides zijn uitgespaard. Trappen en loopbruggen verbinden de verdiepingen in en over de as van het gebouw. De twee trappen zijn gemaakt van blauwstaal. Zij hebben open treden, zodat de zichtlijn door de as van het gebouw niet wordt onderbroken. De zijkanten bestaan juist uit compleet gesloten vlakken, waardoor de trappen een sculpturale kwaliteit krijgen. De glazen balustrades van de eerste en tweede verdieping zijn afgewerkt met een smal staalstripje, net als de constructieve delen diepzwart van kleur.
De gevelbekleding van staal en glas is in een strak stalen zetwerk gevat. De vliesgevels en dakkap zijn onderdeel van de hoofddraagconstructie. De glazen gevelbekleding is direct tegen de constructie aan gemonteerd. De kopgevels zijn voorzien van verticale sandwichpanelen. De hemelwaterafvoer is zichtbaar als een smalle horizontale sleuf vlak onder de dakrand. De glazen geveldelen worden afgewisseld met staalplaten van veertien meter lengte, die verticaal zijn geplaatst. De plek van het magazijn is van de buitenzijde afleesbaar aan de toepassing van geprofileerde stalen gevelplaten en het ontbreken van glas.
Het magazijn bestaat uit een grote hal en heeft een eigen stabiliteitsvoorziening. De draagconstructie van de hal bestaat uit een geschoorde staalconstructie. Het expeditiegebied is door de toepassing van grote spanten geheel kolomvrij. Het dak bestaat uit stalen dakplaten op stalen doorgaande gordingen. De noord- en zuidgevels zijn voorzien van een horizontale binnendoos met verticale beplating, direct bevestigd tegen de gevelkolommen. Ook de kopgevel van het magazijn is voorzien van verticale sandwichelementen.
In het magazijn zijn tussen as 7-9 en G-L op een verdieping extra ruimtes gecreëerd voor functies ondergeschikt aan het magazijn. De hoofddraagconstructie bestaat uit staalconstructie met comflorvloer (staalplaatbetonvloeren). Waar het magazijn ramen heeft, zoals bij de kleedruimte, is geperforeerd staal gebruikt. Aan de kant van de snelweg staat met enorme letters REV’IT! op de gevel en in de hoek bij de ingang prijkt levensgroot het bedrijfslogo.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Om de constructie zichtbaar te maken zijn de dragende kolommen en K-profielen in de lichtstraat en in de vides geplaatst. Kolommen vallen dus niet weg in de vloer, wat hun hoogte benadrukt. Is de fabriek is er een drager aan gelast, waar de ligger op steunt. Ook andere verbindingspunten van dragende balken, kolommen en windverbanden zijn zoveel mogelijk in de fabriek al gelast en gepoedercoat, waar nodig brandwerend.
Omdat schetsplaatjes het idee van transparantie zouden ondermijnen grijpen de geboute staalknopen, na zorgvuldige berekeningen van de constructeur en staalbouwer, precies en netjes in elkaar. Voor de nodige bouten zijn in de fabriek al uitsparingen geboord, zodat zij wegvallen in het vlak van de ligger. Hierdoor was op de bouwplaats was alleen nog montage nodig, wat eveneens grote precisie vergde. Het voordeel van deze bouwmethode is dat het relatief snel en schoon gebeurt. En door het modulaire karakter van de constructie is het gebouw aan de zijkant of de kopse kant gemakkelijk uit te breiden.
In verband met de enorme lengte van het gebouw en de compartimentering verzorgen het kantoor en het magazijn hun eigen stabiliteit. De staalconstructie van beide bouwdelen is in twee richtingen geschoord uitgevoerd. Windverbanden in het dak en in de gevels zijn gecombineerd met de als schijf werkende betonnen vloeren. In het kantoor zijn de verticale windverbanden waar ze in het zicht komen uitgevoerd in K-verbanden. Aan de bovenzijde zijn de profielen van deze K-verbanden aan elkaar gelast en aan de onderzijde middels een, in nauwe samenspraak met de staalbouwer, verborgen schetsplaatverbinding mechanisch verbonden. Aan weerszijden van de centrale vide zijn doorgaande kolommen geplaatst.
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
De dubbel-T-vloerdelen bieden aan de onderzijde ruimte om installaties voor lucht en licht netjes weg te werken. Bij de prefabricage zijn diverse gaten uitgespaard in de stalen liggers, bedoeld voor de montage. Strakke stalen kaders voorkomen een rommelige afwerking aan de hoek- en dakranden van de gevel. Glasplaten en staalplaten van dezelfde breedte wisselen elkaar in de gevel af, behalve aan de zuidkant, waar het staal te heet zou worden. Hier is voor het beoogde ritme zwart geëmailleerd glas gebruikt.
Bij elke rib zijn de TT-platen aan de liggers gekoppeld middels een blijvend zichtbare verbinding met stekankers, welke in de ribben van de TT-platen zijn meegenomen. Hiervoor zijn in de fabriek reeds om de 1 meter twintig sparingen in het liggerlijf opgenomen met een diameter van rond 110mm. Deze verbindingen zijn demontabel.
Bijzondere aspecten uitvoering
De hoofddraagconstructie en de gevel konden snel, schoon en veilig worden opgebouwd: ruwbouw is meteen ook afbouw. De geprefabriceerde delen waren in de fabriek al compleet afgewerkt, extra afwerking op de bouw was niet nodig. Werken met een kit of parts is voor cepezed gebruikelijk. Het vergt van alle partijen wel een uitzonderlijke precisie en nauwe samenwerking – hart voor het project in feite.
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk
De openheid van het gebouw en de zichtbare staalconstructie belichamen de filosofie van het bedrijf, dat transparantie hoog in het vaandel heeft: communicatie tussen de medewerkers en het werken in teamverband staan voorop. De openheid resulteert in een inspirerende en dynamische werkomgeving en je vindt hierdoor gemakkelijk de weg in het gebouw. Glaswanden in het interieur bevorderen de interactie tussen de medewerkers en bieden gasten een kijkje in de keuken van het bedrijf. De precieze constructie en toepassing van staal sluiten ook aan bij de wereld van REV’IT!: technisch, stoer en van hoge kwaliteit.