Skip to main content
mouse

Platform noodbuffertanks Tata Steel

Velsen-Noord

Een platform dat 30 meter boven maaiveld uitkraagt en respectievelijk twee tanks van 120.000 liter en een tank voor 90.000 liter vloeistof kan herbergen: daar is een bijzondere (staal)constructie voor nodig.

Projectgegevens

Locatie Lansweg, Velsen-Noord, Velsen-Noord
Opdracht Tata Steel Europe, Velsen-Noord
Architectuur IMd Raadgevende Ingenieurs, Rotterdam
Constructief Ontwerp IMd Raadgevende Ingenieurs, Rotterdam
Uitvoering Iemants, Arendonk (B)
Staalconstructie Iemants, Arendonk (B)

Algemene projectomschrijving

De Continu Gietmachine 23 in de staalfabriek OSF2, die op dit moment gerealiseerd wordt, heeft voor calamiteiten een aantal noodbuffertanks nodig. Het betreft 3 noodbuffertanks met een inhoud van 120.000 liter en 1 noodbuffertank met een inhoud van 90.000 liter water. De noodbuffertanks dienen op een hoogte van 30 meter boven maaiveld en boven een uitbouw van de fabriek geplaatst te worden. IMd Raadgevende Ingenieurs heeft voor deze noodbuffertanks een platform met ondersteuning  ontworpen.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Het platform voor de noodbuffertanks heeft een afmeting van 11 bij 32 meter en wordt ondersteund door slechts  2 nieuwe kolommen en 2 hoofdkolommen van de staalfabriek. De 2 nieuwe kolommen zijn  aan weerszijde van de uitbouw van de fabriek geplaatst zodat de weg vrij blijft en het grootste gedeelte van de belasting uit de noodbuffertanks, ca. 75%, op de nieuwe kolommen afdraagt.

De noodbuffertanks dragen op stalen uitkragende liggers die ondersteund worden  door 2 vakwerken met een lengte van 32 meter. Het binnenste vakwerk  draagt af op 2 vakwerken haaks op de gevel die de belasting verdelen naar de bestaande hoofdkolommen en het buitenste vakwerk. Het buitenste vakwerk draagt af op de nieuwe kolommen met een afmeting van ø863x20 mm, later in verband met leverbaarheid omgezet naar ø914x17.

De nieuwe kolommen zijn gefundeerd op tubex-palen, 2 per kolom, en zijn berekend op een aanrijding met een vrachtwagen.

Het platform is verder uitgewerkt met stalen liggers en een roostervloer. Voor de ontsluiting is een hangbordes met trappen gerealiseerd.

De stabiliteit wordt verzorgd door kruisverbanden in vloerniveau en de vakwerken die de stabiliteitskrachten overbrengen naar het bestaande gebouw.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Een bijzonder aspect zijn de zeer grote belastingen uit de noodbuffertanks die aangrijpen op een grote hoogte boven maaiveld.

Daarnaast worden deze grote belasting verticaal bijna volledig afgedragen op slechts 2 nieuwe kolommen waardoor vakwerken met een grote overspanning zijn gerealiseerd.

Voor de horizontale krachten is juist de bestaande constructie van de fabriekshal  gebruik gemaakt.

De nieuwe kolommen zijn aan weerszijde van een uitbouw van de fabriek gemaakt.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

De constructieve slimmigheden zijn omschreven bij de bijzondere aspecten ontwerp en uitvoering.

Bijzondere aspecten uitvoering

Het platform met vakwerken is in de buurt van de locatie on-site op maaiveld in elkaar gezet en vervolgens op speciaal transport gezet om in zijn geheel gehesen en geplaatst te worden.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Het is bijzonder dat een dergelijk platform op grote hoogte met grote belastingen slechts gerealiseerd wordt met als functie om gebruikt te worden bij een calamiteit.