Skip to main content
©Jannes Linders mouse

Passerelle Paleisbrug

Den Bosch

Deze brug tussen het stadscentrum en onderwijsgebied Paleiskwartier heeft een parkachtig setting. Gebruikers lopen of fietsen door een rijke beplanting over zes spoorlijnen onder hen. Met het totaal gewicht aan ± 1350 ton weervast staal verwacht men een levensduur van 100 jaar.

Projectgegevens

Locatie Paleisbrug, Den Bosch
Opdracht Gemeente Den Bosch, afdeling Stadsontwikkeling, Den Bosch
Architectuur Benthem Crouwel Architects, Amsterdam
Constructief Ontwerp Arup/Grontmij, Amsterdam/Houten
Uitvoering Mobilis, Apeldoorn
Staalconstructie Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout

Documenten

Algemene projectomschrijving

De Paleisbrug (ook bekend als Ponte Palazzo) is een verhoogd park en fiets-/voetgangersbrug in één. De brug vormt een 250 m lange verbinding over het spoor tussen het historisch centrum van Den Bosch en het Paleiskwartier. Het Paleiskwartier is een nieuw ontwikkelde wijk, waar zich een nieuw ziekenhuis, het Paleis van Justitie, verschillende hogescholen, woningen en kantoren bevinden. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog werd Den Bosch verdedigd door het onder water laten lopen – het inunderen – van het omringende landschap. Veel land is ook nu nog niet bebouwd, waardoor de stad nog steeds grenst aan een open groen gebied. Vanwege de lengte van de brug en het spectaculaire uitzicht over de Gement, het inundatiegebied vanaf waar het Hollandse leger in 1629 de stad innam, is op de brug een verblijfsgebied gemaakt. Het park op de brug geeft daarop op het uitzicht, maar ook op het groen langs de Dommel en het verblijfsgebied rondom de Hofvijver in het Paleiskwartier. De beplanting op de brug geeft zônes, zoals een savanne-achtige tuin met lage beplanting en een bosachtige tuin. De beplanting, bankjes en paden worden 's avonds aangelicht door LEDverlichting zodat de brug ook na zonsondergang een aangenaam verblijfsgebied is. De verharding op de brug is voorzien van lage temperatuur vloerverwarming. Hiermee kan de brug ijsvrij gehouden worden; strooizout zou de planten doden. Deze vloerverwarming via een warmtepomp aangesloten op een bestaande warmte/koude-opslag, waardoor de vloerverwarming ‘s zomers ingezet kan worden als enorme zonnecollector. De brug haalt in de zomer immers meer warmte op dan er 's winters nodig is en zal energie gaan leveren aan de omliggende wijk.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Het betreft hier een staal-beton constructie waarvan de staalconstructies volledig zijn uitgevoerd in weervast staal. De aanbruggen zijn constructief ontworpen met stalen kokerworm en een gewapende betonnen vloer die samen een geheel vormen. De brug heeft een totaal gewicht van ± 1350 ton staal.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De brug geeft een sociale verbinding tussen het oude stadsdeel en het Paleiskwartier. De brug is voorzien van diagonale liften. Het trappen en vloeren zijn voorzien van vloerverwarming. Het brugdek zelf heeft zo'n 50% van boom- en plantvakken. Installaties voor verwarming, verlichting, watervoorziening, beplanting en liftinstallatie zijn in de landhoofden verwerkt, inclusief een openbare wifi-verbinding.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Omdat weervast staal gevoelig is voor permanente vochtbelasting, zijn alle delen zo ontworpen en geproduceerd dat indringend vocht de constructies meteen weer kan en zal verlaten.

Bijzondere aspecten uitvoering

In verband met bouwen in binnenstedelijk gebied zijn kleinere staalconstructiedelen per stramien aangevoerd en op locatie in tijdelijke, geconditioneerde voorbouwruimtes samengesteld. Daarna zijn ook de druklagen gestort en zijn de grote constructiedelen in de avonden, nachten en buitendienststellingen gemonteerd via inrijden, inhijsen of een combinatie van beide.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

De brug heeft niet alleen een doel om twee stadsdelen te verbinden, maar ook een sociale verbinding. Verspreid over de brug zijn bankjes aangebracht voor een rustmoment.