Skip to main content
Vissers & Roelands architecten & ingenieurs mouse

parkeergarage P4 Eindhoven Airport

Eindhoven

Een garage voor ruim 1700 auto’s bij vliegveld Eindhoven heeft een modulaire en demontabele constructie met een staalskelet en prefab betonnen vloeren. Een brandwerende bescherming bleek niet nodig te zijn.

Projectgegevens

Locatie Luchthavenweg, Eindhoven
Opdracht Eindhoven Airport, Eindhoven
Architectuur Vissers & Roelands architecten & ingenieurs, Eindhoven
Constructief Ontwerp Verhoeven en Leenders, Uden
Uitvoering EZ Park en Stam & De Koning, Eindhoven
Staalconstructie Hesta, Eindhoven en Voortman Staal, Rijssen

Algemene projectomschrijving

De uitbreiding van het vliegverkeer op Eindhoven maakt uitbreiding van de parkeercapaciteit wenselijk. Garage P4 is een vierlaags gebouw met een lichte en demontabele constructie. Het gebouw bestaat uit twee stroken met een stramien van 5x16 m, waarop tweezijdig auto’s kunnen parkeren met daartussen een rijbaan van 6 m. Tussen de stroken lopen twee hellingbanen, die met een lengte van 65 m elk twee verdiepingen ontsluiten. De gevels zijn afgewerkt met verzinkt stalen roosters. Uitzondering op deze standaard is de hoofdentree met het trappenhuis: deze is goed zichtbaar vanaf de toegangswegen. Dit bouwdeel werd verbijzonderd met donker metselwerk en een translucente groene lichtkoker van vijf verdiepingen hoog. Het is hiermee zowel overdag als ‘s nachts een oriëntatiepunt.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De constructie bestaat uit een staalskelet opgebouwd uit vierkante kokers 250x250 mm op een stramien van 5 m. De kolommen zijn opgebouwd uit standaardlengten met een kopplaat om ze aan elkaar te bouten. Tussen de kolommen lopen in de lengterichting van het gebouw liggers IPE 360. De windverbanden bestaan uit stalen strip. De vloeren zijn uitgevoerd met betonnen TT-platen met verjongde ribben bij de oplegging. Deze platen overspannen de 16 m in één keer. Met de gekozen constructie kon de verdiepingshoogte beperkt blijven tot een hoogte van 2,9 m.
De constructie is getoetst op autobranden. Op plaatsen waar de rijbaan onder de liggers doorloopt en waar auto’s evenwijdig aan de liggers parkeren bleek de kritieke staaltemperatuur te worden overschreden. Door de enkelveldliggers in een staalkwaliteit S355 uit te voeren en ze tweevelds uit te voeren kon de oorspronkelijke detaillering blijven gehandhaafd. Door een geringe overdimensionering op sterkte was er dus voor zowel de liggers als voor de kolommen geen brandwerende bekleding nodig.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk