Algemene projectomschrijving
In opdracht van pakketservice DPD is in Oirschot een parkeergarage gerealiseerd die plek biedt aan zowel distributiebussen als personenauto’s. Het parkeergebouw heeft een footprint van circa 3.600 m² en voorziet in parkeerplaatsen voor 48 distributiebussen op de begane grond en 116 en 117 parkeerplaatsen voor personenauto’s op de respectievelijk eerste en tweede verdieping. Het bouwproject is tot stand gekomen volgens het Design-and-Build principe, waarbij nauw samen is gewerkt met architect, constructeur, aannemer, gebruiker en parkeerspecialisten. Het ontwerp en de bouw van het project konden hierdoor in een zeer korte tijd worden gerealiseerd.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
Het gebouw is opgebouwd uit standaard elementen van staal en beton die op de bouwplaats worden geassembleerd, wat resulteert in een snelle en eenvoudige bouwmethodiek. De hoofddraagconstructie, bestaande uit thermisch verzinkt stalen kolommen en liggers, vormt de basis voor het drie verdiepingen tellende gebouw. Tussen de liggers zijn betonnen TT-plaatvloeren geplaatst, welke de kolomvrije overspanning van 16 meter mogelijk maken. Hierdoor kan de meest optimale parkeeroplossing gerealiseerd worden. Benodigde stabiliteitsvoorzieningen in de vorm van windverbanden bevinden zich ook tussen de kolommen in de gevel en tevens naast de hellingbaan, zodat geen parkeerplaatsen verloren gaan.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Het constructief ontwerp van de parkeergarage is gebaseerd op een stramienplan uitgebouwd uit velden van 5,0 x 16,0 meter. In totaal bestaat de garage uit twee gekoppelde parkeereenheden (parkeervak – parkeerweg – parkeervak) van elk 16 meter diep en een naastgelegen hellingbaan. De hellingbanen zijn eenvoudig bereikbaar en door deze achter elkaar te plaatsen wordt het aantal verkeersbewegingen beperkt en ontstaat een overzichtelijke routing. Onder een deel van de hellingbaan is tevens een fietsenstalling voor personeel voorzien. Direct naast de parkeergarage bevindt zich het hoofdtrappenhuis met een lift en een aantal facilitaire ruimten. Het hoofdtrappenhuis wordt met een industriële stalen brug verbonden met de glazen vliesgevel die naar de kantoren en uiteindelijk het depot leidt. De gevels zijn uitgevoerd als thermisch verzinkt spijlenwerk, wat incidenteel begroeid is met klimplanten.
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
Door de ribben van de TT-platen ter plaatse van de oplegging verjongd uit te voeren, kan de bruto verdiepingshoogte van de eerste verdieping worden beperkt tot slechts 2,9 meter, wat een positieve doorwerking heeft op dimensies van liggers, kolommen, fundering en palen.
Een innovatief aspect van het parkeergebouw voor DPD is de recyclebaarheid van de hele parkeergarage. Deze flexibele parkeeroplossing vormt de basis van het concept EZ park. Het gebouw is geschikt om bijna volledig hergebruikt te worden op een andere locatie. Door het modulaire systeem kan dit zelfs ook in een andere vorm, samenstelling of gedeeltelijk. EZ park is zodoende geschikt voor tijdelijk en definitief gebruik, eenvoudig te faseren of kan in de toekomst worden uitgebreid.
Bijzondere aspecten uitvoering
Er is gekozen voor een efficiënt ontwerp om het parkeeraanbod te vergroten, waarbij ruwbouw = afbouw. De parkeergarage krijgt hierdoor een robuust karakter. Het gebouw is per stramien van 16 meter opgetrokken. De montage van de verschillende elementen (staalconstructie, trappen, betonvloeren en hekwerken) volgden elkaar aansluitend op. Het meenemen van de afbouw (hekwerken) in hetzelfde montageproces als ruwbouw (constructie) beperkte het benodigde materiaal en materieel. Daar komt bij dat het bij deze bouwmethodiek eventueel mogelijk is om een deel van het gebouw eerder in gebruik te nemen, terwijl het laatste deel wordt afgebouwd. De totale montagetijd van de staalconstructie bedraagt slechts 8 weken.
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk
Om ruimte te bieden aan de distibutiebussen op de begane grond is rekening gehouden met een bruto verdiepingshoogte van 4,3 meter. Daarnaast zijn onderlinge kolomafstanden tussen de twee parkeereenheden hier 10 meter, waardoor de grote voertuigen genoeg manoeuvreerruimte hebben. De overspanning van de vloeren bedraagt 16 meter en maakt het mogelijk om kolomvrij te parkeren, wat de gebruiksvriendelijkheid vergroot.