Skip to main content
DaF-architecten mouse

Fiets- en voetgangersbruggen park Meerland

Eindhoven

Een bruggenfamilie heeft hetzelfde uiterlijk en gelijke opbouw met stalen tralieliggers en staalplaat-betonvloeren. De verschillen zitten in de overspanningen en het gebruik.

Projectgegevens

Locatie park Meerland, Meerhoven, Eindhoven, Eindhoven
Opdracht Gemeente Eindhoven, Eindhoven
Architectuur DaF-architecten, Rotterdam
Constructief Ontwerp ABT, Delft
Uitvoering Ippel Civiele Betonbouw, Nieuwendijk
Staalconstructie Constructiebedrijf Hillebrand, Middelburg

Algemene projectomschrijving

Park Meerland (60 ha) is het nieuwe groene hart van stadsuitbreiding Meerhoven, ten westen van Eindhoven en ontworpen door Atelier Dutch. Geïnspireerd door de 19e eeuwse bruggen in het Engelse landschapspark, met de vloeiende naturalistische ornamentiek in de gietijzeren hekwerken, is gezocht naar een flexibel brugtype dat de verfijning van de romantische parkbrug heeft, maar met constructieve logica en efficiëntie. Op en over de heuvels, weiden en waterlopen liggen nu veertien bruggen met lengtes varierend van 9 m tot 112 m en uiteenlopende functies: voetgangersbruggen, ‘avonturenbruggen’ en zwaarverkeerbruggen.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De constructie bestaat uit een brugdek met tralieliggers die tegelijkertijd de leuningen vormen. Het dek, met dezelfde bovenafwerking als de aangrenzende paden, is een verzinkte staalplaat-betonvloer op stalen gordingen tussen de tralieliggers. De belasting uit de tralieliggers wordt bij de landhoofden afgedragen. Bij de bruggen met een enkelvoudige overspanning wordt de oplegging op het landhoofd zonder voegovergang of oplegmateriaal uitgevoerd. Dit betekent dat behalve verticale ook horizontale krachten moeten worden overgedragen. De funderingspalen zijn ook op deze belasting gedimensioneerd.
Bij deze enkelvoudige overspanning staat bovendien de bovenregel onder druk waardoor de regels willen uitknikken. Om knik te voorkomen is de tralieligger aan de onderzijde momentvast verbonden met de vloerligger, zodat de dwarsdoorsnede van de brug een buigstijve u-vorm heeft gekregen. Om het beeld niet aan te tasten is niet gekozen voor verticale verstijvingsribben van de tralieligger. De diagonalen, in drie lagen, zijn zo gedimensioneerd dat ze de knikkrachten van de bovenregel opnemen. De staalplaat-betonvloer draagt bij aan de sterkte en stabiliteit.
Bij de meervoudige overspanningen – een doorgaande ligger – zijn wel oplegblokken, dilataties en voegovergangen opgenomen.
De bruggen zijn opgebouwd uit ‘handzame’ delen. Dit was handig voor verzinken, transport en plaatsing. Op de locatie is de topcoating en het brugdek aangebracht.
In de constructie is alle bekabeling en de Led-armaturen hufterproof opgenomen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk