Algemene projectomschrijving
De N261 is één van de belangrijkste toegangswegen tot Midden-Brabant en verbindt publiekstrekkers als de Efteling, de meubelboulevard in Waalwijk en de Loonse en Drunense duinen, waar gebruikers ‘verbeelding, creativiteit en ontspanning’ kunnen vinden. Vandaar de naam DreamPortLane. Behalve een verkeerstechnische ingreep, een verbreding, moest daarnaast de strategische agenda van het gebied vorm krijgen via architectonische kwaliteit. Door de toepassing van fraai vormgegeven roestvaststalen randelementen, balustrades en met led aangelichte landmarks vormen de kunstwerken één familie, die het gewenste hoogwaardige karakter geeft aan de weg.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
Roestvast staal voor de landmarks. De vinvormige randelementen van roestvast staal zorgen voor slankheid en lichte uitstraling van de viaducten, net als de geïntegreerde balustrades, weervast stalen afbeeldingen van dieren op het ecoduct en de roestvast stalen naald en bogen die als landmarks bij de afslagen staan. Vanwege het droomthema zijn later de veelkleurige ledverlichting van de landmarks en verlichte ‘wolken’ onder de viaducten bijgekomen.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Landmarks met ledverlichting. In de basis is er een ingetogen ontwerp gemaakt met subtiele accenten in RVS. ’s Avonds lichten de landmarks op waardoor de weg iets feestelijks krijgt. Zo zijn de viaducten geen anonieme bouwmerken meer, maar hebben ze echt architectonische kwaliteit. In de tunnelbak onder de rotonde bij de afslag naar de meubelboulevard bij Waalwijk is een ‘naald’ toegevoegd. Door de naald in de rotonde op te nemen, ontstaat daglichttoetreding in de tunnel en ruimtelijke beleving; boven- en onderwereld worden met elkaar verbonden.
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
Integrale achterconstructie voor rand en balustrade. Het bouw- en staalconstructiebedrijf werkten samen voor het ontwerp van de staalconstructies. Eén van de voorstellen van het staalbedrijf betrof het combineren van de achterconstructie van de randelementen met de balustrade. Normaal staat de balustrade langs een viaduct op de betonnen rand, maar hier is deze rand uitgespaard door een driehoekige console, die zowel het randelement als de balusters draagt. Zo kon het betonnen dek aan weerszijden 200 mm smaller worden uitgevoerd, hetgeen een aanmerkelijke besparing opleverde.
Bijzondere aspecten uitvoering
RVS 304 vs. 316. Bij buitentoepassingen wordt normaliter RVS 316 toegepast. Maar in dit geval is aangetoond dat 304 volstaat in deze niet-agressieve omgeving met een uitgebreid veldonderzoek naar 304- en 316-toepassingen in diverse milieus. De stelling is dat, zeker in agressieve milieus zoals bijvoorbeeld een spooromgeving, regelmatig schoonhouden belangrijker is dan de staalkwaliteit. Daarbij helpt het een gladde afwerking (Finish 2B) en dit te beitsen en passiveren. Aan geborsteld roestvast staal blijven makkelijker vuildeeltjes hangen die zich kunnen invreten in het materiaal. Het beste bewijs dat 304 goed genoeg is voor buitenwerk in niet-agressief milieu is de toestand van een 304 buizen-kunstwerk, dat al 25 jaar langs de N261 staat en niet is aangetast.
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk