Skip to main content
mouse

All Weather Terminal 4

Amsterdam

Een All Weather Terminal is een terminal waarin zeeschepen met weersgevoelige goederen, zoals papier en staal, ongeacht de weersomstandigheden de lading droog over te zetten op andere transportmiddelen.

Projectgegevens

Locatie Valreep 13, Amsterdam
Opdracht VCK Logistics, Amsterdam
Architectuur Pieters Bouwkunde, Amsterdam
Constructief Ontwerp Pieters Bouwtechniek, Haarlem
Uitvoering M3 Ruimtebouwers, Zwaag
Staalconstructie Holland Staal, Zwaag

Algemene projectomschrijving

VCK Port Logistics is actief in de transportsector en is specialist in het beladen en lossen van schepen in havens. Recentelijk heeft zij haar vierde overdekte overslagterminal in de Amsterdamse haven in gebruik genomen. Deze All Weather Terminal 4 heeft een investering van ongeveer € 11 miljoen gevraagd.
Een AWT bestaat uit een grote, over de kade en het water gebouwde overkapping, die aan weerszijden open is zodat schepen in en uit kunnen varen. Bovenin de overkapping bevindt zich een kraan, die over de volledige lengte en breedte van de overkapping kan bewegen voor het laden en lossen van de goederen.
All Weather Terminal 4 is tegen de bestaande warehouses aan gebouwd en is uitgerust met de modernste overslag equipment voor het overdekt lossen en beladen van schepen. Het is onder meer voorzien van een bovenloop overslagkraan met een hefvermogen van 50 ton. Deze bovenloopkraan heeft een overspanning van 46,5 m. Met een lengte van 106 m lengte, een breedte van 50 m en een hoogte van 30 m is AWT 4 de grootste All Weather Terminal in de Amsterdamse haven. De vrije hoogte boven het water (airdraft) is 22.5 m en de gegarandeerde waterdiepte is 8,50 m.
Deze combinatie van faciliteiten is uniek in Europa. Door dit 'one roof all weather concept' hebben weersomstandigheden geen invloed op de snelheid of de kwaliteit van de operatie.
De inbedrijfstelling van de nieuwe terminal betekent dat de overdekte overslagcapaciteit in de Amsterdamse haven is toegenomen met anderhalf tot twee miljoen ton. Dit maakt Amsterdam nu de grootste aanbieder van overdekte overslag in Europa.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De kraanbaan is een stalen vakwerk met een overspanning van 20 m. De volgende profielen zijn gebruikt: Bovenregel HEB 650, Onderregel HEA 450, Schoren HEA 280 en HEA 220.
Voor de fundatie van de bovenloopkraan en de overkapping zijn er 84 stalen buispalen (∅ 610mm en ± 35 m lang) geheid en is 195 m kade aangelegd (combiwand, stalenbuispalen (∅ 1220 mm met daartussen stalen damwandplanken). De Terminal staat boven een oergeul. Daardoor moesten buispalen met een lengte van rond de 35 m worden toegepast. De staalconstructie van het dak weegt 30 kg/m2 excl. stalen dakplaten.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Voor de stabiliteit van de terminal zijn zes vierkante vakwerkframes van 3,5x3,5x20 m op betonnen funderingspoeren van 6,5x8,5x3,0 m geplaatst. De vakwerkframes staan h.o.h. 20 m.
Het gebouw rust aan de landzijde op vierkante vakwerkkolommen h.o.h. 20 m. Aan de waterzijde op vlakke vakwerkkolommen h.o.h. 10 m. De staalconstructie bestaat naast de kolommen van vakwerkframes, uit vakwerk-dakspanten, pendelkolommen en kraanbaanliggers. Het staal is in het zicht gebleven, hierdoor is de prachtige staalconstructie zichtbaar.
Totaal is zo'n 800 ton staal in de constructie gaan zitten.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

In het kader van de duurzaamheid is het hele dak van 5.000 m2 dak belegd met zonnepanelen. Er zijn 1.890 zonnepanelen geplaatst goed voor ruim 500.000 kWh aan duurzame energie per jaar. VCK Logistics investeerde hierin, omdat zij ervan overtuigd is dat duurzaamheid en logistieke processen samen moeten kunnen gaan. Dat houdt onder meer in dat VCK keuzes maakt en initiatieven neemt die bijdragen aan het verminderen van milieubelastende bedrijfsvoering.

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Het verschil van AWT4 met de andere drie All Weather Terminals is als volgt:
AWT 1:
– Lengte 80,0 m.
– Invaarbreedte 25,0 m.
– Airdraft 17,50 m
– Hefvermogen 40 ton
– Overspanning bovenloopkraan 35,00 m.
AWT 2/3:
– Lengte 183,0 m.
– Invaarbreedte 27,20 m.
– Airdraft 18,20 m.
– Hefvermogen 2x40 ton
– Overspanning bovenloopkraan 36,60 m.
AWT 4:
– Lengte 106,0 m.
– Invaarbreedte 30,7 m.
– Airdraft 22,00 m.
– Hefvermogen 1x50 ton (voorbereid op 2x50 ton)
– Overspanning bovenloopkraan 46,50 m.