Skip to main content
Luuk Kramer mouse

Zeil- en trainingscentrum Hellingweg

Scheveningen

Het project omvat de nieuwbouw van een bedrijfsgebouw en het nationaal topzeilcentrum in Scheveningen langs de Hellingweg. Door IMd Raadgevende Ingenieurs is een ontwerp gemaakt voor de hoofddraagconstructie van beide gebouwen. De twee losse gebouwen vormen een ensemble, maar de constructies van beide gebouwen zijn hetzelfde.

Projectgegevens

Locatie Hellingweg 136, Scheveningen
Opdracht Velum Vastgoed/AZ Fisheries, Scheveningen
Architectuur Architectenbureau Filip Mens/NwA Architecten, Den Haag
Constructief Ontwerp IMd Raadgevende Ingenieurs, Rotterdam
Uitvoering Bakels en Ouwekerk Bouwbedrijf, Den Haag
Staalconstructie Oostingh Staalbouw Katwijk, Katwijk

Algemene projectomschrijving

De Hellingweg loopt richting de haven naar beneden af met een verloop van circa 2,5 m. Het zeilcentrum is gesitueerd aan het begin van de Hellingweg en het bedrijfsgebouw aan het einde, zodat beide gebouwen een verschillend aanlegniveau hebben. Beide gebouwen zijn opgebouwd uit een stalen hoofddraagconstructie bestaande uit kolommen, liggers en windverbanden. Tussen de stalen liggers overspannen de kanaalplaatvloeren en het stalen dak. De toelaatbare veranderlijke belastingen op de verdiepingvloeren is hoog, tot 20 kN/m2. Ook de belasting op de begane grondvloer is hoog, 40 kN/m2. Daarom is ervoor gekozen de begane-grondvloer in het zand op te leggen en deze geen onderdeel te maken van de hoofddraagconstructie van het gebouw.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De gehele hoofddraagconstructie is opgebouwd uit een staalskelet van liggers en kolommen. Er zijn zowel geïntegreerde liggers als traditionele liggers onder de vloeren toegepast. De eerste verdiepingvloer ligt hoog, in verband met de afgemeerde zeilboten. Om de vrije indeelbaarheid in de ruimten nog verder te vergroten is een verdiepinghoog vakwerk toegepast.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Een bijzonder aspect aan het topzeilcentrum is de volledig schuin geplaatste gevel. Deze schuine gevel in combinatie met het gevelpatroon geven een bijzonder lijnenspel. De zeer grote deuropeningen, voor de toegankelijkheid van de boten, is een ander aspect dat de gevels van dit project bijzonder maakt. Ondanks de verschillende functies van de twee gebouwen zorgt de architectuur ervoor dat deze een geheel vormen.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Verdiepingvloeren zijn multifunctioneel inzetbaar door de berekende hoge veranderlijke belastingen. Dit wordt vergroot door het gebruik van hoge verdiepinghoogte en grote vrij indeelbare ruimten.

Bijzondere aspecten uitvoering

In de bodem waren diverse bestaande elementen aanwezig zoals palen, een keermuur en een naastliggende kademuur die in de uitvoering de nodige aandacht hebben gevraagd. Het heiwerk was hierdoor een zeer nauwkeurige klus aangezien er tussen deze bestaande elementen door geheid moest worden.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Het gebouw is multifunctioneel inzetbaar dankzij het slimme ontwerp.