Skip to main content
Ben Vulkers, Zwolle mouse

verbindingsbrug ROC Mondriaan

Den Haag

De verbindingsbrug tussen twee schoolgebouwen bestaat uit twee vakwerkspanten met een geknikte, onregelmatige vorm.

Projectgegevens

Locatie Waldorpstraat 41, Den Haag
Opdracht Heuvel-op (namens ROC Mondriaan), Den Haag
Architectuur LIAG architecten en bouwadviseurs, Den Haag
Constructief Ontwerp Bouwadviesbureau van der Ven, Ridderkerk
Uitvoering Van Wijnen, Dordrecht
Staalconstructie Viets Staalconstructie, Harskamp

Algemene projectomschrijving

Op de onderwijscampus bij station Holland Spoor staan twee schoolgebouwen van het ROC Mondriaan: Laak I aan het Leeghwaterplein en Laak II aan de Waldorpstraat . De twee gebouwen zijn met elkaar verbonden door een 40 m lange loopbrug, die ook geschikt is voor rolstoelgebruikers. De verbindingsbrug verbindt de centrale eerste verdiepingen van beide gebouwen, waarin alle algemene functies zitten. Uitgangspunt voor ontwerp was een zo transparant mogelijke constructie. Het definitieve ontwerp resulteerde niet in standaard vakwerkliggers, maar in licht geknikte spanten die een ‘katachtige’ beweging over de weg maken. De verbindingsbrug bestaat uit een staalconstructie met glas. Omdat het glas uit het lood staat wordt het licht per gevelsegment anders gereflecteerd, wat de beweging versterkt.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De brugconstructie overspant 32 m en kraagt 6 m uit. Om deze overspanning te maken zijn twee vakwerkliggers gebruikt met elk vijf diagonalen. De beide vakwerkliggers zijn onregelmatig van vorm en maatvoering. Omdat de driehoekige vakwerkopeningen zijn ingevuld met gelamineerd glas mochten de vakwerken niet teveel vervormen. De vloer én het dak van de brug zijn een stijve horizontale schijf door windverbanden en schijfwerking van de stalen dakplaten. Hierdoor ontstaat ook een torsiestijve constructie.
De stabiliteit van de brug wordt verzorgd door een stalen portaal en een prefab betonnen V-kolom. Het stalen portaal staat op een bestaande fundering die destijds bij de bouw van Laak I als voorinvestering is meegenomen. Het portaal verleent uitsluitend stabiliteit in de dwarsrichting. De prefab V-kolom staat op een nieuwe fundering en geeft stabiliteit in langs- en dwarsrichting.
De verbindingsbrug heeft geen klimaatinstallatie en wordt natuurlijk geventileerd. Hierdoor was het mogelijk enkelglas (gelamineerd en gehard) toe te passen zonder kozijnprofielen. De ruiten zijn met kit aan elkaar bevestigd waardoor er geen regenwater in de brug komt. Door de keuze voor enkelglas was het mogelijk de glaspanelen onder verschillende hoeken in de constructie te plaatsen waardoor er vanuit ieder standpunt doorzicht aanwezig is.
De maatvoering van de staalconstructie luisterde zeer nauw. De vakwerken spannen tussen twee bestaande gebouwen, waarbij de aansluiting aan Laak II onder een uitkraging moest worden gemonteerd met een tolerantie van enkele centimeters. Een 3D-model van het brugontwerp bleek hierbij een waardevol hulpmiddel. Omdat de vakwerken in zijn geheel in de werkplaats zijn gemaakt en gelast, is voor de conservering gekozen voor het ‘natlak’-systeem. Deze behandeling is volledig in de werkplaats uitgevoerd. De vakwerkspanten zijn in één nacht gemonteerd.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk