Skip to main content
Mei architecten en stedenbouwers mouse

Verbindingsbrug Brug der Zuchten

Schiedam

Een luchtbrug met een stalen drager op dragende glazen wanden koppelt de woonvertrekken van twee aangrenzende panden.

Projectgegevens

Locatie Lange Nieuwstraat 101, Schiedam
Opdracht Van Stigt Thans, Schiedam
Architectuur Mei architecten en stedenbouwers, Rotterdam
Constructief Ontwerp Pieters Bouwtechniek, Delft
Uitvoering Glasimpex, Schiedam
Staalconstructie Glasimpex, Schiedam

Algemene projectomschrijving

Het pand van Van Stigt Thans is een sfeervol rijksmonument aan de Lange Nieuwstraat in Schiedam. Nadat de eigenaar om de hoek een aangrenzend monumentaal pakhuis aankocht, is op de begane grond een glazen verbindingssluis gerealiseerd. Om nu ook de woonvertekken op de 2e verdieping van beide te koppelen is een luchtbrug gemaakt.
Een complexe opgave door het hoogteverschil, de eisen die een rijksmonument met zich meebrengt en de behoefte aan privacy. Het ontwerp werd evengoed onmiddellijk door de welstands- en monumentencommissie enthousiast ontvangen. Door het respect voor en het behoud van het oude karakter, is de waarde van het pand verstrekt, zonder herhaling van de glazen sluis, maar in de vorm van een 'witte wolk'.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De verbindingsbrug heeft een dragende vloer met wanden die een licht dak dragen. De vloer bestaat uit stalen liggers die een houten balklaag en houten trapdelen dragen. De dragende wanden zijn van constructief glas. Het dak bestaat uit UNP 120-liggers evenwijdig aan het glas en dragen eveneens een lichte houten balklaag. De UNP-liggers zijn met boutverbindingen aan het glas bevestigd.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De brug is bekleed met witte, geperforeerde panelen van staal. Met rubber persen zijn verfijnde, abstracte 3D-motieven verwerkt die refereren aan de originele gietijzeren ornamenten aan de balkons van het rijksmonument. Van buitenaf is niets zichtbaar, van binnenuit is wel zicht naar buiten.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Door een dragende vloer te maken in plaats van wandliggers bestaat de constructie uit kleine onderdelen met lage hijslasten. Hierdoor kon met een kleine, lichte kraan gewerkt worden wat gezien de beperkte ruimte van de bouwplaats noodzakelijk was. Tevens was met de vloer meteen een werkplatform gecreƫerd voor het bouwen voor de rest van de brug.
De vloerconstructie laat zich omschrijven als een duikplank die een ligger op twee steunpunten draagt. De duikplank bestaat uit twee stalen HEM 180 -iggers die 2,6 m uitkragen. Twee stalen liggers HEA140 die de vorm van de trap volgen zijn aan de ene zijde opgelegd op het puntje van de duikplank en aan de andere zijde op het metselwerk van het bestaande gebouw. De 2,6 m uitkragende duikplank ligt op de metselwerk gevelwand en is bevestigd aan vijf houten balken van de achterliggende vloer. Deze balken zorgen ervoor dat de duikplank niet kantelt. Er was constructieve overcapaciteit van de zware houten balklaag die te danken is aan de voormalige functie als opslagruimte voor jenevervaten.
Het ontwerp is ingemeten met een pointcloud en vervolgens is die ingescande onderlegger in een 3D-BIM model uitgewerkt.
De brug is reversibel. Indien er in de toekomst van eigenaar veranderd gaat worden, kan de brug verwijderd worden. Ook kan de oude situatie weer hersteld worden. Doordat de doorgangen in de gevel voor de brug dezelfde maat hebben als de originele kozijnen.

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk