Skip to main content

stationsliften

Capelle aan den IJssel / Nijmegen

Voor het grootschalige programma 'Toegankelijkheid' zijn op twee stations liften bijgeplaatst om het zelfstandig reizen per trein voor mensen met een functiebeperking mogelijk te maken.

Projectgegevens

Locatie Station Schollevaar resp. Station Heyendaal, Capelle aan den IJssel / Nijmegen
Opdracht ProRail, Utrecht
Architectuur Elefant Architecte, De Bilt
Constructief Ontwerp uitgewerkt door hoofdaannemer, –
Uitvoering Heijmans Civiel, Rosmalen (Schollevaar) / Hegeman, Amersfoort (Heyendaal)
Staalconstructie NECO Special Projects, Neede (Schollevaar) / Horst Staalbouw, Epe (Heyendaal)

Algemene projectomschrijving

Het programma 'Toegankelijkheid' bestaat uit drie deelprogramma’s om de nodige aanpassingen aan de stationsinfra te realiseren:
• Bereikbaarheid perron: zorgen voor een zelfstandig toegankelijk perron door het plaatsen van liften en (aanpassen van) hellingbanen.
• Aanpassen perronhoogte: zorgen voor aanpassing van de hoogte van perrons om gelijkvloerse in- en uitstap van de trein mogelijk te maken.
• Kleine maatregelen: landelijk pakket van kleinere maatregelen (bijvoorbeeld buisleuningen, belijningen op perrons, geleidelijnen) met name gericht op mensen met een auditieve of visuele functiebeperking.

In het kader van het onderdeel 'Bereikbaarheid perron' worden in de periode tussen 2005 en 2020 op meer dan zestig stations extra liften geplaatst. Het budget voor deze opdracht bedraagt 145 miljoen euro.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De liften op de stations Capelle Schollevaar en Nijmegen Heyendaal zijn opgebouwd uit een geprefabriceerde betonnen liftput tot 600 mm boven maaiveld, uitgevoerd in monolithisch zwart beton. De liftschacht bestaat uit een stalen kokerframe op de vier hoeken van de liftput. Het stalen frame is bekleed met glaspanelen van blank veiligheidsglas. Op de hoeken zijn de kokerkolommen 'opgedikt', waardoor het glas binnen de staalconstructie valt en een vandaalbestendig hoekdetail wordt gecreëerd. Horizontaal zijn de glaspanelen profielloos stuikend verlijmd. De toegangsdeuren zijn in de gevel verzonken. De voorzijde van de deurelementen ligt gelijk met de voorzijde van het glas. Er ontstaat zo een onderhoudsvriendelijke en vandaalbestendige, transparante lift.
De posities van de liften zijn per station vastgelegd. Hierbij is nadrukkelijk rekening gehouden met de specifieke locatiegegevens, zoals benadering, aard en positie van de bestaande gebouwen en perrons. De autonome technische vormgeving van de liften voegt zich goed in de bestaande stationsontwerpen.
De staalconstructie volgt de contouren van de schacht en is zo gedetailleerd dat aan de buitenzijde een glad oppervlak ontstaat. Stabiliteitselementen en koppelingen zijn achter de glasfaçade gepositioneerd. Hierdoor ontstaat een gladde, onderhoudsvrije en vandaalbestendige constructie.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk