Algemene projectomschrijving
Station Noord is het eindpunt van de Noord/Zuidlijn en ligt bovengronds in de wijk Buikslotermeer. Onderdeel hiervan is het busstation, dat als start- en eindpunt van veel stadsbussen en regionale bussen gaat fungeren. Dagelijks zullen naar schatting 41.000 reizigers gebruik maken van dit station. Beeldbepalend zijn de identieke kappen van de twee busplatformen met de in- en uitstapperrons
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
De overkapping meet 48x18,5 m. De vrije hoogte onder de overkapping bedraagt minimaal 5,0 m. De vier kolommen staan h.o.h. 12 m met aan de kopse zijden een uitkraging van 6,0 m.
Het transparante gedeelte van gelaagde glasplaten is 7,0 m lang. Het gesloten deel van het dak is 11,5 m lang. De beschikbare ruimte voor de constructie is in het VO nauwkeurig vastgelegd. De inspanning lag in het effectief vormgeven van de constructie binnen de belijningen van het ontwerp. De luifels worden gedragen door vier, in hoogte verlopende kolommen.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Het transparante deel van het dak is voorzien van 24 glaspanelen van 2,0x7,0 m. Deze panelen rusten via puntvormige opleggingen op de consoles. Een van de meest kritische onderdelen van dit ontwerp is de grootte van deze glaselementen in relatie tot de vervormingen die zij ondergaan.
Het gesloten gedeelte van de kap is bedekt met sedumvegetatie en stalen roosters met in het laatste veld de goot. In de aansluiting kolom met spant zijn sparingen aangebracht voor de hwa’s en mantelbuizen.
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
De kapconstructie bestaat in hoofdzaak uit ongeschoorde raamwerken met gezamenlijke kolommen. Door het slanke ontwerp is het bij de dubbele overstekken noodzakelijk dat in twee richtingen de dakliggers in hetzelfde vlak liggen. Kruisende momentvaste verbindingen zijn het meest kenmerkende aspect van deze kapconstructie.
Vanwege de beperkt beschikbare constructiehoogte zijn momentvaste boutverbindingen in de knopen niet altijd mogelijk. De oplossing ligt erin de boutverbinding buiten de knoop te plaatsen naar een gebied met lagere momenten en de knoop zelf gelast uit te voeren. In wezen worden dan drie verbindingen gemaakt in plaats van één.
Bijzondere aspecten uitvoering
Het busstation is gemodelleerd in Revit. De vele raakvlakken tussen onder andere de staalconstructie, betonnen onderbouw, hwa, glas, sedumvegetatie en aluminium plafondbeplating hebben ertoe geleid om het geheel in 3D-BIM uit te werken. De constructie kon hierdoor als een bouwpakket op locatie worden samengesteld. Er is hierbij veel aandacht besteed aan onderhoud en vervangbaarheid. De oplossingen met boutverbindingen dragen hieraan bij en leiden tot een korte montagetijd. Belangrijk aandachtspunt bij montage is dat een geringe afwijking bij het stellen van de kolomvoet leidt tot aanzienlijke maatafwijkingen aan het uiteinde van de kap. Door een nauwgezet stappenplan met meetprocedure bij de montage, is het resultaat zeer goed uitgelijnd.
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk
Alle informatievoorzieningen ten behoeve van de reizigers zijn tevens verwerkt in de kap. Hiervoor zal een gedeelte van het aluminium plafond openklappen met daarachter de displays met reisinformatie. Dit heeft mede invloed gehad op de wijze van detailleren van het hoofdspant met kolom.