Skip to main content
Gerard Wever mouse

leuningen Stadslaanbrug

Hattem

Door het stalen leuningenwerk met historisch besef oogt de Stadslaanbrug voor het eerst daadwerkelijk als brug.

Projectgegevens

Locatie Stadslaan, Hattem
Opdracht Gemeente Hattem, Hattem
Architectuur Interieurarchitectenburo Wever BNI, Hattem
Constructief Ontwerp Interieurarchitectenburo Wever BNI, Hattem
Uitvoering Smederij Wessel, Hattem
Staalconstructie Smederij Wessel, Hattem

Algemene projectomschrijving

De Stadslaanbrug, in 1964 opgetrokken in beton- en metselwerk, kreeg nooit balustrade. Een weliswaar brede, maar tevens lage metselwerkopstand van zo’n 30-40 cm hoogte scheidde de weg van de lager gelegen gracht met zijn brede oever- en taludstroken. Na een recente herinrichting kwam het wegprofiel 10-20 cm hoger te liggen en ontstond een hachelijk situatie. Een lokale smederij en interieurarchitectenbureau werken samen bij een 'prijsopgave' zonder ontwerpeisen vanuit de gemeente. In het ontwerp is geprobeerd de historisch context waarbinnen de brug staat geen geweld aan te doen. Vier betonnen zitelementen zijn geïntegreerd in het ontwerp en markeren de bruggehoofden van de brugoverspanning en de ware breedte van de gracht.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De gehele balustrade steunt zowel horizontaal als verticaal af op de gemetselde brugconstructie en hangt als het ware over de rand van de brug. Hierdoor wordt de bestaande brugconstructie zo min mogelijk belast, terwijl de maximale breedte van de brug benut kan blijven.
Het stalen leuningwerk bestaat uit 52 demontabele hekelementen uit 8 mm staalplaat en tussenliggende staanders. De balusters en staanders zijn lasergesneden en samengesteld met rechte of gebogen buiselementen. De hekken zijn verzinkt en gepoedercoated in de grijsblauwe RAL-kleur 5008.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Bijzondere aspecten uitvoering

Vanwege de uitvoerbaarheid en de gewenste afwerking van de balustrade is gekozen deze uit handzame hekelementen van zo’n 50 kilo op te bouwen. Op de stramienmaat van 2,2 m zijn bevestingspunten op de brug gemaakt, gemonteerd op een losse baluster. Het tussenliggende hek wordt met een roestvast stalen buis bij de handrailing en bevestigingsmiddelen bij koppelstrippen aan elkaar doorgekoppeld.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk