Algemene projectomschrijving
Helix is een nieuw kantoorgebouw langs de A2 bij Utrecht-Leidsche Rijn dat deel uitmaakt van de geluidswal voor de achterliggende woningen. Het is een kantoorgebouw met een bruto vloeroppervlak van ca. 12.500 m2 in 4 bouwlagen met een half verdiepte parkeergarage van ca. 3.500 m2. Het gebouw heeft aan de A2-zijde een volledige glasgevel en aan de stadszijde een gevel die aansluit bij de nieuwbouw ontwikkeling van Leidsche Rijn. Kenmerkend voor het gebouw is het atrium met centraal daarin de felgele wenteltrap in de vorm van een helix, waaraan het gebouw zijn naam heeft te danken. De trap sluit aan op loopbruggen die de beide kantoorhelften aan weerszijden van het atrium verbinden.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
Het gebouw heeft een hybride constructie, opgebouwd uit een hoofddraagconstructie van stalen kokerkolommen en geïntegreerde stalen liggers. De vloeren zijn kanaalplaatvloeren met een overspanning tot 16 meter. Zo zijn volledig vrij indeelbare, flexibele vloeroppervlakten ontstaan.
De kelder is ter plaatse gestort en het gebouw rust op Vibro palen voor een solide fundering. De draagconstructie van de iconische stalen “helix” trap wordt gevormd door de gesloten borstweringen, die zorgen voor stabiliteit en stevigheid. De trap is zorgvuldig gedimensioneerd om te voldoen aan eisen op het gebied van sterkte, doorbuiging en eigenfrequentie, wat bijdraagt aan de veiligheid en duurzaamheid van het gebouw.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Doordat het gebouw zich in de nabijheid van de snelweg A2 bevindt, valt het binnen het plasbrandaandachtsgebied. Om aan de vereisten te voldoen, is zowel de gehele glasgevel als de constructie van het gebouw ontworpen om een brandwerendheid van 60 minuten te waarborgen. Dit zorgt voor een veilige omgeving en minimaliseert de risico's in geval van brand.
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
Met uitzondering van de opvallende trap, kan het gebouw worden beschouwd als een vrij standaard kantoorgebouw. SWINN heeft enkele aanpassingen gemaakt aan de kolomposities vanuit het Voorlopig Ontwerp (VO) en de rijrichting van de parkeerkelder gewijzigd. Door te kiezen voor grote overspanningen, is een praktisch kolomvrije en gebruiksvriendelijke parkeerkelder gerealiseerd. Dit draagt bij aan een efficiënt gebruik van de ruimte en een prettige ervaring voor de gebruikers.
Bijzondere aspecten uitvoering
Tijdens de uitvoering van het project lag de focus voornamelijk op het beperken van trillingen en hinder voor de omgeving, met name tijdens het heiwerk. Een gedetailleerd trillingsrapport werd opgesteld en de afstanden tussen de palen werden hierop afgestemd om verstoringen naar de omgeving te minimaliseren. Hierdoor kon een geheid systeem worden gekozen, wat resulteerde in aanzienlijke kostenbesparingen.
Daarnaast werd speciale aandacht besteed aan de montage van de Helix trap. Om zekerheid te verkrijgen over een naadloze montage op de bouwplaats, werd de trap in de fabriek al volledig voorgemonteerd met behulp van een speciale constructie. Dit zorgde voor een soepele en probleemloze installatie op locatie.
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk
Het bouwwerk vertoont geen opvallende functionele kenmerken, maar is een modern en energieneutraal kantoorgebouw. Het is trots gecertificeerd met een "Well" certificaat, wat aangeeft dat het voldoet aan strenge criteria voor gezondheid en welzijn. Met aandacht voor duurzaamheid en efficiënt energiegebruik biedt het een comfortabele en gezonde werkomgeving voor zijn gebruikers.