Skip to main content
Emiel Muijderman mouse

Flowrider

Enschede

De nieuwe brug in de fietssnelweg F35 in Twente heeft de vorm van een DNA-streng en heet nu Flowrider. De combinatie composietdek-staalconstructie reduceert de doorbuiging en voegt sterkte toe. Het resultaat is een slank en lichtgewicht hybride ontwerp.

Projectgegevens

Locatie F35-overbrugging Auke Veerstraat, Enschede
Opdracht Gemeente Enschede, Enschede
Architectuur wUrck Architectuur Stedenbouw Landschap, Rotterdam
Constructief Ontwerp Arup, Amsterdam
Uitvoering REEF infra, Oldenzaal
Staalconstructie Buiting Machinebouw en Staalconstructie, Almelo

Algemene projectomschrijving

De DNA-brug (officiële naam: Flowrider) is onderdeel van de fietssnelweg F35, een 62 km lange, snelle en veilige non-stop fietsverbinding van Nijverdal naar de Duitse grens. Ter hoogte van de Universiteit Twente loopt deze fietssnelweg parallel aan het spoor en kruist hij de Auke Vleerstraat. In de omgeving zijn veel boogbruggen te vinden. Door de traditionele vorm van de boog uit elkaar te trekken, ontstaat de unieke asymmetrische vorm, die fungeert als poort voor het verkeer dat de fietsbrug passeert en Enschede binnenkomt via het spoor of via de weg. De brug staat symbool voor het 'DNA' van Enschede, de regio Twente en het Kennispark en bestaat uit een combinatie van high tech-materialen, zoals een composietdek van glasvezel en kunststof. De brug stimuleert gezonde mobiliteit in de omgeving.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Stalen bogen dragen de lengteoverspanning. De overspanning tussen de bogen wordt gedragen door een combinatie van een met glasvezel versterkt kunststof dek en stalen randliggers. Het betreft een integraal ontwerp tussen opdrachtgever, architect, ingenieurs en de verschillende leveranciers (VVK-dek en staalconstructie). De brug is 25 lang en heeft een dekdikte van 30 cm.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Een bijzondere combinatie van hightech materialen maakt de brug uniek. In de DNA-brug zijn materialen toegepast op de manier dat zij het beste tot hun recht komen. Hoge, sterke stalen bogen dragen de overspanning van 25 m in de lengterichting en een composiet van glasvezel en kunststof draagt de overspanning tussen de bogen. Wegdek en staalconstructie werken samen op een manier die doorbuiging reduceert en sterkte toevoegt. Zo ontstaat een lichte, onderhoudsarme boog-hangbrug, waarin de combinatie van materiaaleigenschappen maximaal wordt benut. Dit maakt het mogelijk om te volstaan met een dekdikte van slechts 30 cm.

Bijzondere aspecten uitvoering

De overspanning wordt gerealiseerd doordat een stalen onderligger samenwerkt met een stalen boog. Tussen de boog en onderligger zitten trekstaven. Het dek wordt gemaakt van kunststof (met hars versterkte glasvezel) en overspant de 5 meter tussen de stalen onderliggers. Het complexe aan dit project is de hybride-verbinding door de samenwerking tussen staal en het kunststof dek. Torsiemomenten die ontstaan in de stalen onderligger worden opgenomen door het dek.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

De verlichting van de brug is een functioneel aspect dat met innovatieve techniek een 'poëtische' lading heeft gekregen. In de koof van de stalen balken is LED-verlichting geplaatst, achter een afdekplaat van een glascomposiet waarin ook vlas is opgenomen. Op veel akkers in Twente werd vroeger vlas geteeld voor de textielindustrie; tegenwoordig wordt vlas als grondstof voor lijnzaadolie gebruikt. De vlasvezels in de afdekplaat verwijzen naar deze geschiedenis en zorgen voor een speels grafisch effect. De LED-verlichting wordt aangestuurd met software die het mogelijk maakt om verschillende lichteffecten toe te passen, variërend in kleur en sterkte. Daardoor is het mogelijk de verlichting te veranderen afhankelijk van de dag, de maand of het jaargetijde, of bijvoorbeeld bij festivals en evenementen. Sensoren in de brug zorgen ervoor dat de verlichting kan reageren op passerende fietsers. Wanneer zij de brug naderen verandert de kleur van de decoratieve verlichting naar wit. Dat verhoogt het gevoel van veiligheid en vergroot de zichtbaarheid van het wegdek.