Algemene projectomschrijving
De gemeente Rijswijk wilde een fiets- en voetgangersbrug over het Rijn-Schiekanaal. Dit kanaal vormde een fikse barrière voor langzaam verkeer dat van de ene naar de andere kant van Rijswijk wilde reizen. Een uitgebreide variantenstudie leidde tot de uiteindelijke locatie en het brugtype. De draaibare pyloonbrug maakt het fietsers en voetgangers gemakkelijk de Schie over te steken en biedt de scheepvaart een bijzonder brede doorvaart. Bovendien is het een nieuw landmark voor de stad.
De brug met overspanning van 35 m bestaat uit een asymmetrisch geplaatste stalen pyloon, een beweegbaar stalen dek en 12 stalen tuien die beide met elkaar verbinden.
Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal
De brug met overspanning van 35 m bestaat uit een asymmetrisch geplaatste stalen pyloon, een beweegbaar stalen dek en 12 stalen tuien die beide met elkaar verbinden.
De geïntegreerde stalen slagboomkasten staan op de brugrand en sluiten naadloos aan op het hekwerk.
Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp
Aan het ontwerp ging een uitvoerige variantenstudie vooraf, waarbij zowel vaste als beweegbare bruggen werken zijn bekeken op diverse locaties. Vanuit de scheepvaart was een vaste brug het meest wenselijk, maar de lange hellingbanen die nodig waren om de doorvaarthoogte van 7 m te kunnen realiseren, waren onmogelijk in te passen. De uiteindelijke locatie bood de beste mogelijkheden voor inpassing van de hellingbanen. Aan de oostzijde sluit het beweegbare dek met een T-vormige aanbrug aan op het bestaande fietspad evenwijdig aan het water. De aanbrug vervangt hier het fietspad. Aan de westkant slingert het fietspad zich via een grondlichaam met twee flauwe bochten richting de doorgaande weg.
De brug is voorzien van geïntegreerde verlichting. Ledverlichting in de handregels verlicht het brugdek en de bruggebruikers en vanuit het brugdek lichten spots de pyloon met strijklicht aan. Op deze manier is de brug ook ‘s nachts goed herkenbaar en is de pyloon, die midden op het fietspad staat, zichtbaar voor bruggebruikers.
Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen
Er waren meerdere redenen om voor een draaibrug met pyloon te kiezen. Zo leende de locatie zich goed voor een plaatselijke verbreding van de vaarweg, waardoor naast de vaargeul ruimte ontstond voor de pyloon en het wegdraaiende brugdek. De doorvaartbreedte verschilt hierdoor nauwelijks van die van de vaarweg zelf. Dankzij de pyloon was het mogelijk een zeer slank dek te realiseren. De 35 m lange overspanning van het beweegbare dek wordt door de tuien opgesplitst in kortere overspanningen. Hierdoor kan het brugdek zo opvallend slank zijn. Verder is de zichthinder voor de scheepvaart minimaal dankzij de bijzonder slanke constructie.
Bijzondere aspecten uitvoering
De brug is in de werkplaats van Machinefabriek Emmen gemaakt en afgewerkt en vervolgens per boot naar de locatie vervoerd. Daar is de staalconstructie half mei in twee dagen geplaatst. Half juli reden de eerste fietsers over de brug.
Er werd bijzonder veel aandacht besteed aan het verkrijgen van een zo glad mogelijke afwerking van het staalwerk. Lasnaden zitten bijvoorbeeld alleen ter plekke van kniklijnen in het staalwerk, om zo het aantal zichtbare lasnaden te verminderen. Verder zijn de plaatnaden op een stramien geplaatst, zodat zichtbare naden in elk geval qua belijning niet storend zijn. De aannemer heeft extra zorg besteed aan het afwerken van onder meer lasnaden en bramen. Ook het zeer duurzame coatingsysteem is afgestemd op de beoogde gladde finish.
Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk