Skip to main content
mouse

Fenix

De Poort van het Vechtdal, nabij Zwolle

Metaalindustrie Qumey bouwt momenteel en kunstwerk van metaal. Het is een Fenix geheel opgebouwd uit kokerprofielen en van indrukwekkend formaat. Het indrukwekkende zit 'm ook in de hoeveelheid kokers van vele verschillende maten, het laswerk dat er bij komt kijken (puur vakmanschap) en de afwerking die het kunstwerk uiteindelijk gaat krijgen. Het is een unieke stalen constructie die zowel van de vakman als van de constructeur het uiterste vergt.

Projectgegevens

Locatie Deze locatie heeft geen adres, De Poort van het Vechtdal, nabij Zwolle
Opdracht Giny Vos Amsterdam
Architectuur Giny Vos Amsterdam
Constructief Ontwerp Metaalindustrie Qumey bv
Uitvoering Metaalindustrie Qumey bv
Staalconstructie Metaalindustrie Qumey bv

Documenten

Algemene projectomschrijving

Een Fenix van ruim 18 meter hoog met een spanwijdte van 20 meter.
Opgebouwd uit kokers 50.50.4 en kokers 70.70.10.
Het kunstwerk gaat in 19 delen geprefabriceerd worden in de werkplaats van Qumey te Maarssen.
De kunstenares is Giny Vos, bekend van lichtkunstwerken. 
In dit geval wordt de zon als lichtbron gebruikt en de titanium delen van de Fenix zullen steeds in verschillende/wisselende kleuren oplichten zonder gebruik van energie. Het kunstwerk schittert en verkleurd zonder gebruik van een externe energiebron.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Kokerprofielen zoals hierboven omschreven, deels gecoat en deels vorozien van Japans Titanium ten behoeve van het verkrijgen van een licht/kleur-effect als gevolg van zonlicht/daglicht.
De constructie kent extreem bijzondere hoekverbindingen tussen verschillende kokerprofielen. Het verbinden van deze knooppunten vraag vakmanschap. De bijgaande beelden spreken voor zich.
De krachten lopen door de knoppunten en worden middels 3 veren afgevoerd in de fundatie.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

De knooppunten (het verantwoord afvoeren van vooral de dynamische belasting) vragen het uiterste van het vakmanschap en de constructieve mogelijkheden. De bijgevoegde foto's spreken voor zich.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

Het zodanig ontwerpen dat het gehele kunstwerk in 19 delen te produceren en te transporteren is.
De knooppunten zijn bijzonder, omdat alle krachten via die knooppunten afgevoerd worden richting fundering.
De dynamische belasting vraagt specifieke constructieve oplossingen, het feit dat de Fenix uitsluitend uit kokers bestaat maakt dit nog bijzonderder,

Bijzondere aspecten uitvoering

De knooppunten, prefabricage in 19 delen.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Daar staat ze, in het oog van de snelweg. Het verkeer raast om haar heen[1]. Vanuit de auto bezien lijkt de feniks in beweging te komen. In haar eigenzinnigheid richt zij zich op. Ze lijkt zich los te willen maken van het aardse, maar ze houdt wel degelijk contact: haar veren raken de grond. En uit haar uitnodigende houding spreekt de wens om ons – Zwollenaren, Vechtdallers, maar ook passanten en recreanten – mee te nemen in haar opwaartse kracht.
Deze constructie heeft een esthetisch doel, naast hetgeen hierboven verwoord.

Duurzaamheid

Het kunstwerk is bedoeld als permanent kunstwerk.
Qua duurzaamheid mag gerekend worden op 100 jaar mits onderhouden.
Dit kunstwerk gaat niet aangelicht worden met ene externe lichtbron anders als de zon/maan.
De speciale afwerking (Japans titanium) maakt dat onder invloed van het natuurlijke licht de Fenix kleuren zal gaan vertonen die afhankelijk van de lichtinval en intensiteit steeds weer anders zal zijn.

Het vergaan van het oude en het herrijzen van het nieuwe is precies waar de duurzaamheidstransitie over gaat. Oude zekerheden en gewoonten moeten plaats gaan maken voor nieuwe zekerheden en gewoonten zodat wij bewuster en duurzamer omgaan met onze aarde/leefomgeving.

Materiaalgebruik (efficiëntie)

Door het geheel optimaal 3D te ontwerpen is verlies aan materiaal geminimaliseerd.
Het staal dat "verloren" is gegaan is terug geleverd aan de producent ten behoeve van de productie van nieuw staal.
Geheel in lijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van Bouwen met Staal.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

Wij produceren 70% van onze energie zelf. Het samenbouwen wordt gedaan met maximaal gebruik van elektrisch gereedschap en transport.

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

De werkzaamheden zullen uitgevoerd worden met de grootste zorg voor d eomgeving. Dus waar mogelijk elektrisch materieel, minimaal aantal bewegingen en geen verstoring van broedsels/nesten/jongen.

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

Het kunstwerk wordt (deels) bekleed met Japans Titanium. Hierdoor speelt het licht (daglicht/zon/maan) met het kunstwerk waardoor het oplicht met verschillende kleuren afhankelijk van de lichtinval en lichtintensiteit. Het kunstwerk gaat niet aangelicht worden met kunstlicht/een lichtbron.