Skip to main content
Lissette van de Pavoordt mouse

Autohotel Kempenaar

Driebergen-Rijsenburg

Het eerste autohotel van Nederland, het tweede van Europa en het derde van de wereld. Het is in feite een verrijdbaar stalen archiefsysteem waar in de stellingen auto´s tot drie lagen hoog worden opgeslagen. De geheel uit staal opgetrokken hal heeft een gebogen dak voorzien van een sedum begroeiing waardoor het landschap als het ware wordt opgetild.

Projectgegevens

Locatie Hoofdstraat 272, Driebergen-Rijsenburg
Opdracht Autodemontagebedrijf Kempenaar, Driebergen-Rijsenburg
Architectuur Griffioen Architecten, Amerongen
Constructief Ontwerp Bouwtechnisch adviesbureau Slot-Kamoen, Nijmegen
Uitvoering Boswijk Bouw & Elektra, Doorn
Staalconstructie Van den Oever Staalbouw, Veldhoven

Algemene projectomschrijving

Voor autodemontagebedrijf Kempenaar is een stalen overkapping gerealiseerd waar auto's kunnen worden opgeslagen in op afstand bestuurbare verrijdbare stellingen. Hierin worden nog goed bruikbare schade auto's opgeslagen. De verrijdbare stellingen zorgen voor een optimaal gebruik van het vloeroppervlak. De overkapping heeft een oppervlak van 1000 m2 (20 m breed, 50 m lang) en een maximale hoogte van 6,80 m.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

De geheel in verzinkt staal uitgevoerde staalconstructie rust op een met staalvezel versterkte betonnen plaatvloer op zand. Het gebogen dak wordt gedragen door 8 spanten. Het dak is uitgevoerd in damwandprofiel. De onder de overkapping geplaatste stalen verrijdbare stellingen hebben een lengte van 16 m en een breedte van 2 m. Per platform kunnen 6 kleine of 4 grote auto´s opgeslagen worden. In totaal kunnen er gemiddeld 170 auto´s worden opgeslagen.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Het autohotel ligt aan de N225 en grenst aan het buitengebied. Dat is de aanleiding geweest om voor de overkapping een gebogen vorm te kiezen met een begroeid dak dat als het ware het landschap optilt. Doelstelling was een zo optimaal mogelijk gebruik van de ruimte zowel in plattegrond als in doorsnede. De heftruckchauffeur kan met een afstandsbediening het gewenste pad openen om een auto op te halen. Het wisselen van een gangpad duurt minder dan 1 minuut. Fotocellen bewaken de veiligheid. Op het groene dak zijn 80 zonnepanelen geplaatst, goed voor 2/3 van het energieverbruik.

Bijzondere constructieve slimmigheden / detailleringen

De positie van de kolommen aan de lage zijde is zodanig gekozen dat ook deze zone optimaal gebruikt kan worden voor het plaatsen van stellingen in de lengterichting van het pand
Omdat de afmeting van maximaal 1000 m2 bouwoppervlak een eis van de gemeente was, is er rondom een overstek aangebracht van 0,75 m. De goten zijn geïntegreerd met het dak.

Bijzondere aspecten uitvoering

Het zuiver vlak (maximale afwijking 0,1 mm) aanbrengen van de gevlinderde betonvloer waarin de geleiders en rails van de stellingen zijn opgenomen.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

Door de vorm en de toepassing van de stellingen wordt de opslagcapaciteit 40 % groter. Door de wijze van opslaan is via het computersysteem elke auto terug te vinden.
Het hemelwater wordt direct in de bodem geïnfiltreerd.

Duurzaamheid

Door de toepassing van verzinkt staal in een open gebouw, dat feitelijk alleen bestaat uit een dak met grote overstekken, wordt de levensduur van de overkapping gemaximaliseerd.
Het dak is geïsoleerd uitgevoerd om condensvorming aan de onderzijde van het dak te voorkomen.

Materiaalgebruik (efficiëntie)

De constructie is het gebouw en de vorm. Dat geldt ook voor de verrijdbare stellingen.

Energiegebruik en verbruik tijdens bouw en gebruik

Op het dak zijn 80 zonnepanelen geplaatst goed voor 2/3 van het energieverbruik.

Mate van overlast (bouwwerkzaamheden) voor mens en dier

Er is geen enkele overlast geweest. Het gebouw is gerealiseerd op het bestaande opslagterrein.

Innovaties op product-, concept- en bouwniveau

Het concept voor dit autohotel is absoluut vernieuwend, zeker voor een autodemontagebedrijf. Het is de eerste in Nederland.