Skip to main content
mouse

Amsterdam Logistic Cityhub

Amsterdam

De stadshub is ontworpen om de stedelijke last mile te verkorten. Het zal de oplossing zijn voor de toenemende drukte en het gebrek aan ruimte in en rondom onze hoofdstad. Met meer dan 220.000 m² aan duurzame totaaloplossingen en haar unieke locatie aan het Noordzeekanaal en de ringweg A10, biedt ALC alle ruimte voor nieuwe vormen van 100% emissievrij transport over land en water.

Projectgegevens

Locatie HTJ Portiersloge, Ankerweg 18, Amsterdam
Opdracht Amsterdam Logistic Cityhub te Amsterdam
Architectuur Convex Architecten te Rotterdam
Uitvoering Bouwbedrijf Vrolijk te Breda
Staalconstructie Reijrink Staalconstructie te Esbeek

Documenten

Algemene projectomschrijving

De stadshub is ontworpen om de stedelijke last mile te verkorten. Het zal de oplossing zijn voor de toenemende drukte en het gebrek aan ruimte in en rondom onze hoofdstad. Met meer dan 220.000 m² aan duurzame totaaloplossingen en haar unieke locatie aan het Noordzeekanaal en de ringweg A10, biedt ALC alle ruimte voor nieuwe vormen van 100% emissievrij transport over land en water.

Beschrijving staalconstructie en/of gebruik van staal

Het betreft een 2 laags distributiecentrum, bestaande uit deels beton en deels staalconstructie van hallen + kantoren, stalen hellingbanen met roostervloeren, dakframes voor installatie en staal voor de portiersloge.

Bijzondere aspecten bouwkundig concept / ontwerp

Combinatie van staal en beton waarbij de onderste laag gemaakt is uit beton en boven op deze “ betonnen tafel” is een complete staalconstructie gebouwd.

Rondom het gebouw is een volledige betonnen omloop aangebracht die bereikbaar is door stalen hellingbanen waarover busjes en personenauto’s op de verdiepingsvloeren kunnen komen om te parkeren of laden/lossen.

Rondom het gebouw zijn stalen profielen tussen de betonkolommen aangebracht waartegen de gevelbeplating is bevestigd.

Het gebouw is ook voorzien van 3 lagen kantoor waaronder 2 lagen parkeergarage zit.

Boven op het kantoor zijn diversen installatieframes aangebracht en een 5-tal frames waarop windtubines geplaatst zijn.

Bijzondere aspecten uitvoering

Vanuit dit logistiek centrum komen producten met grote vrachtwagens aan om vervolgens met kleine busjes door de stad heen uitgereden te kunnen worden. Hiervoor zijn grote laaddocks om producten te ontvangen en kleine laaddocks op busjes te beladen.

Bijzondere functionele aspecten van het bouwwerk

De combinatie van kantoor, parkeren en opslag.